Informační kampaň Právo na dětství končí, transformace systému péče o ohrožené děti však pokračuje

Informační kampaň Právo na dětství přinesla v uplynulých šesti měsících mnoho nových impulsů, které mají přispět k celospolečenské diskusi na téma změny systému péče o ohrožené děti a informovat o nejčastějších situacích, se kterými se odborníci při řešení situace ohrožených dětí setkávají.

Foto: Shutterstock

Dlouhodobě vnímáme, že se v naší zemi podceňuje význam vztahů dítěte s lidmi, kteří jsou mu blízcí. Také si uvědomujeme, jak málo je dítěti nasloucháno a jak málo se skutečně pracuje s jeho názorem. A změnit to pomáhá i kampaň Právo na dětství,“ řekla ministryně práce a sociálních věcí Michaela Marksová.

Aktivity v rámci kampaně Právo na dětství probíhají od konce dubna 2015 do října 2015. Jejich cílem bylo především prezentovat východiska a základní přístupy v systému ochrany dětí tak, aby se jednotlivé skupiny odborníků měly možnost seznámit se smyslem a podstatou chystaných změn a záměrů v transformaci systému. Tematickými okruhy kampaně a jejich ambasadory jsou: Dítě jako subjekt práva (Petr Zmuda), Prevence v biologické rodině (Elena Turnovská), Podpora pěstounské péče (Hana Jurajdová) a Systém po transformaci (David Beňák).

Většina výstupů kampaně má trvalý dosah a jsou dále využitelné i po jejím skončení. Mezi ně patří webové stránky http://kampan.pravonadetstvi.cz, které sdružují všechny aktivity. Řadu materiálů obdrželi přímo pracovníci OSPOD i ostatní odborníci. Pro jejich potřeby byl vytvořen také praktický interaktivní on-line katalog, který je k dispozici na http://katalog.pravonadetstvi.cz/. Kromě toho vzniklo i mnoho dílčích projektů a výstupů, například videospoty dostupné na YouTube. Dalším informačním kanálem kampaně Právo na dětství se staly odborné tematické konference. Významné využití i v budoucnosti má také interaktivní e-learningový program, který je určen ke školení pracovníků OSPOD. Ten umožňuje vytváření tréninků a testů, správu záznamů o uživatelích a jejich výsledcích nebo umisťování aktuálních informací.

Kampaň se zaměřila i na širokou veřejnost. Pro podporu obecného povědomí o pěstounství a s cílem zvýšit počet pěstounů v jednotlivých krajích putovala Českou republikou interaktivní výstava „I já chci mít vzpomínky na dětství“. Na 15 zastávkách zajímavou formou představila, co znamená být pěstounem a jak to vidí děti nebo profesionálové, kteří s pěstouny i ohroženými dětmi pracují. V některých krajích proběhly navíc doprovodné akce, na nichž organizátoři spolupracovali s místními neziskovými organizacemi.

Úkolem kampaně bylo také seznámit děti s jejich právy. Ve spolupráci s odborníky vznikla metodika vzorové výuky a také další materiály pro přípravu hodin občanské výchovy. Více o akci „Nemluvím, stejně mě neposlouchají“ najdete v tiskové zprávě na stránkách MPSV.

Kampaň, která je součástí Akčního plánu k naplnění Národní strategie ochrany práv dětí pro období let 2012–2015, je realizována v rámci projektu „Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny“. Náklady na informační kampaň činí 16,9 milionu Kč. Projekt je spolufinancován z Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost a ze státního rozpočtu České republiky.

Petr Habáň, tiskový mluvčí

Hodnocení článku
0%
Pro hodnocení článku musíte být přihlášen/a

Diskuze k článku ()

Pro přidání komentáře musíte být přihlášen/a

Související články

Další články