Strategie módních značek na internetu a sociálních sítích

Ve čtvrtek 20. 4. 2017 se konal v Galerii Českých center seminář Strategie módních značek na internetu a sociálních sítích pořádaný Ústavem práva módního průmyslu. Pozvání přijali dva hosté: Pavel Škařupa, zakladatel poradenské společnosti Inogami a značky inovativního prádla Treat Wear, a Nikola Pantovič, viceprezident Socialbakers pro Benelux, DACH, střední a východní Evropu, Blízký východ a Afriku.

Foto: Fotolia

Jako první vystoupil Pavel Škařupa, který přítomným návrhářům nastínil důležitost digitálního prostředí pro dnešní podnikatele, kteří mají zájem o mezinárodní trh. Každý podnikatel by si měl na začátku položit 4 otázky: Pro koho? Co nabízím? Jak komunikuji? Proč to dělám?

Odpovědi na tyto otázky by se měly odrazit na podobě online propagace módní značky. Tzv. digitální trychtýř ukazuje postup pro získání zákazníků. Nejprve musí návrhář zákazníka na internetu odchytnout, zaujmout, poté s ním sjednat smlouvu, a nakonec s ním nadále udržovat kontakt (zkráceně z anglického: catch, connect, close, care). Dobrá prezentace na internetu podle Škařupy zahrnuje krátká demonstrační videa, ukazuje respekt k zákazníku a vášeň podnikatele vyrábět jeho produkt. Pro návrháře je také důležité vidět za svou značkou příběh, filozofii. Ty prezentovat a v této prezentaci být konzistentní.

Nikola Pantovič nejprve pomocí grafu návrháře informoval, že nejsledovanější sociální sítí je Facebook, který navštíví měsíčně 1,86 miliardy lidí, poté Instagram s 600 miliony a nižší sledovanost pak mají sítě jako Twitter, Snapchat, Pinterest a LinkedIn. Důležitost prezentace módních značek na sociálních sítí demonstruje i zvyšující se nabídka pracovních míst v této oblasti. Mezi lety 2015 a 2016 vzniklo 24 000 nových pracovních pozic, což byl nárůst o 45 %. I vlastní společnosti dnes investují stále více prostředků ze svého marketingového rozpočtu do mediální prezentace. Sociální média také významným způsobem mění módní průmysl. V roce 2016 byla poprvé k prodeji dostupná kolekce v den konání módní přehlídky (see-now buy-now). Největšími trendy v sociálních sítích pro rok 2017 jsou: video, živé vysílání, zpravodajství na svých kanálech, práce s influencery, používání obsahu, který vytvořili uživatelé a v neposlední řadě aktivismus v otázkách sociálních a politických.

Dle Pantoviče by měly značky na sociálních sítích používat originální videa a nesdílet pouze odkazy, využívat nové možnosti aplikací jako jsou například „insta stories“ či 360° video. Další možností je prezentovat své zboží třeba v hudebním video klipu nebo zveřejňovat videa s představiteli značky, kde se jich mohou lidé v přímém přenosu dotazovat. I v případě placených příspěvků je třeba dbát na jejich kvalitu, a to s ohledem na skutečnost, že při vyšší sledovanosti jsou i tyto placené příspěvky levnější. Průzkumy však ukazují, že pouze 15 % placených příspěvků dosahuje špičkové kvality. Při hledání influencerů je třeba být opatrný, aby propagovali produkt, který koresponduje s jejich věkem a životním stylem. Další možností propagace je také vyhledání mikroinfluencerů, což je situace, kdy například sportovní značka vytvoří a využije dosahu lokální skupinu běžců. Značky také mohou sdílet fotky svých zákazníků s krátkým příběhem, proč si daný produkt koupili a zda jsou s ním spokojeni. Propagaci značky může pomoci i její aktivismus v politických nebo sociálních otázkách, ale musí být uvěřitelný. Závěrem bylo návrhářům doporučeno přidávat příspěvky maximálně 1x za den a dbát na jejich kvalitu, respektovat odlišnou povahu různých sociálních sítí a sledovat nové nástroje sociálních sítí, jejichž využití zejména v počáteční testovací verzi nebývá finančně náročné.

Nikola Pantovič, viceprezident  Socialbakers pro Benelux, DACH, střední a východní Evropu, Blízký východ a Afriku. Za dobu více než pětiletého působení v Socialbakers sbíral zkušenosti s různými částmi businessu od vývoje partnerských programů, zakládání týmu Professional Services až po vedení oddělení pro globální podniky, které řídí v současnosti. Před nástupem do Socialbakers pracoval Nik pro McKinsey & Company.

Pavel Škařupa, zakladatel poradenské společnosti Inogami a značky inovativního prádla Treat Wear. Pavel disponuje bohatými zkušenostmi z oblasti vývoje nových produktů, marketingu a obchodu, které získal ve vedoucích pozicích jak u nás, tak v zahraničí. Působil přes 14 let ve společnosti Procter & Gamble např. v Japonsku a Švýcarsku, kde ve své poslední pozici řídil globální marketing vlasové kosmetiky. V roce 2010 se vrátil zpět do České republiky, aby působil jako poradce ve společnosti McKinsey & Company a následně šéfoval marketingu v české Raiffeisenbank. V roce 2014 založil poradenskou společnost Inogami zabývající se marketingem a inovacemi, a o dva roky později českou značku inovativního prádla Treat Wear.

 

Hodnocení článku
0%
Pro hodnocení článku musíte být přihlášen/a

Diskuze k článku ()

Pro přidání komentáře musíte být přihlášen/a

Související články

Další články