Přehledně o elektronické evidenci tržeb

V souvislosti s nabytím platnosti zákona č. 112/2016 Sb., o evidenci tržeb a jeho účinnosti od 1. prosince 2016 by se měli poplatníci aktivně připravovat na blížící se evidenční povinnost. Jste-li těmi, kterých se evidenční povinnost týká, věnujte pozornost následujícím informacím.

Tax Director, Accace s. r. o.
Foto: Fotolia

Jaké tržby se budou evidovat?

Evidenci tržeb podléhají platby, které splňují formální náležitosti a které současně zakládají rozhodný příjem. Formálními náležitostmi se rozumí uskutečnění platby v hotovosti, bezhotovostním převodem, šekem, směnkou či obdobnou formou. Za rozhodný příjem se obecně u poplatníka daně z příjmů právnických osob či daně z příjmů fyzických osob považuje příjem z činnosti, která je podnikáním.

Povinnost evidovat tržby nevzniká u všech ekonomických činností najednou, nýbrž postupně, v několika fázích:

  • 1. 12. 2016 – stravovací a ubytovací služby
  • 1. 3. 2017 – velkoobchod, maloobchod
  • 1. 3. 2018 – ostatní činnosti v zákoně neuvedené
  • 1. 6. 2018 – vybraná řemesla, výrobní činnost

Tržby však můžete evidovat dříve, než Vám vznikne povinnost ze zákona. V rámci zjednodušení administrativy nemusíte evidovat tržby postupně dle uvedeného harmonogramu, ale evidenci můžete zahájit současně pro více činností, a to již od prvního termínu, kdy Vám vznikne povinnost evidovat.

Kroky před zahájením evidence

Poplatník je povinen získat před přijetím první evidované tržby autentizační údaje pro přihlášení na portál EET u správce daně. 

Po přihlášení do aplikace EET si poplatník zaeviduje své provozovny a vygeneruje jeden nebo více certifikátů k identifikaci podnikatele při zasílání údajů k evidovaným tržbám prostřednictvím datových zpráv.

Údaje může poplatník získat dvojím způsobem:

  • Elektronicky, prostřednictvím daňového portálu 
  • Osobně, na jakémkoliv pracovišti správce daně

Postup při evidování tržeb

Evidenční povinnost se skládá ze dvou kroků:

  • poplatník má povinnost zaslat správci daně datovou zprávu s údaji o evidované tržbě
  • poplatník má povinnost vystavit účtenku zákazníkovi, tj. osobě, od které tržbu přijal. Na účtence je pak povinen uvést mj. fiskální identifikační kód generovaný technickým zařízením správce daně, který potvrzuje zaevidování tržby a je unikátní pro každou potvrzovanou datovou zprávu.

Zapomenout byste neměli ani na povinnost umístit informační oznámení o evidenci tržeb na místo běžného uskutečňování evidovaných tržeb (včetně webových stránek). 

Oznámení by mělo uvádět, že v souladu se zákonem o evidenci tržeb je prodávající povinen vystavit kupujícímu účtenku a zaevidovat přijatou tržbu u správce daně on-line či v případě technického výpadku do 48 hodin.

Sleva na dani

V souvislosti se zavedením evidence tržeb bude poplatník – fyzická osoba oprávněn uplatnit jednorázovou slevu na dani, která činí:

  • 5 000 Kč;
  • nejvýše částku kladného rozdílu mezi 15 % dílčího základu daně ze samostatné činnosti a základní slevy na poplatníka.

Slevu na dani bude poplatník oprávněn uplatnit pouze ve zdaňovacím období, ve kterém poprvé zaevidoval tržbu, kterou má podle zákona o evidenci tržeb povinnost evidovat. U poplatníků provozujících stravovací a ubytovací služby se tak bude jednat již o zdaňovací období 2016.

Doporučujeme, abyste evidenci tržeb věnovali patřičnou pozornost. Nedodržení povinností spojených s evidencí tržeb bude pokutováno. Nesplnění povinnosti umístit informační oznámení je sankcionováno do výše 50 000 Kč, porušení povinnosti zaslat datovou zprávu s údaji o evidované tržbě či vystavit zákazníkovi účtenku až do výše 500 000 Kč.

Hodnocení článku
0%
Pro hodnocení článku musíte být přihlášen/a

Diskuze k článku ()

Pro přidání komentáře musíte být přihlášen/a

Související články

Další články