Rozhovor: Michaela Tylmanová o HR a motivaci zaměstnanců v advokacii

Aktuálním tématem, a to především s ohledem na stále rostoucí poptávku na trhu advokacie, je motivace a pracovní benefity zaměstnanců. Jak správně motivovat a udržet si schopné jedince? Kompenzují benefity časovou a psychickou náročnost práce v advokacii? Nejen o těchto problémech jsme se pobavili s Michaelou Tylmanovou, HR manažerkou v advokátní kanceláři White & Case LLP.

Foto: Fotolia

Motivace zaměstnanců se v dnešní době, kdy určité základní benefity nabízí s nadsázkou každý zaměstnavatel, zdá čím dál tím náročnější. Jak to vnímáte z pohledu HR Vy?

S tím zcela souhlasíme a proto kromě standardních benefitů jako je Multisport karta, bezplatné jazykové kurzy, odborné vzdělávací programy atd., se soustředíme také na benefity týkající se zdravého životního stylu, které naši zaměstnanci mohou využívat během pracovní doby přímo v prostředí kanceláře, například pravidelné lekce jógy, které v letních měsících probíhají u nás na terase, čerstvé ovoce, které je každý den pro všechny k dispozici, konzultace s výživovým poradcem nebo fyzioterapeutem a podobně. Konkrétně na tomto programu dále ještě pracujeme a snažíme se vymýšlet aktivity další. Plánujeme tak například workshop na mentální hygienu o tom, jak se zbavit stresu a jak s ním pracovat.

Jaké způsoby motivace zaměstnanců jsou (a to jak z pohledu studenta, tak koncipienta a advokáta) z Vaší praxe v advokacii nejefektivnější? Jde dnes vůbec motivovat „nepeněžitou formou“?

Určitě to možné je. Jedná se o stimulující prostředí, přátelský kolektiv, možnost zahraniční zkušenosti, ať už jsou to různé stáže v některých z našich kanceláří nebo zapojení do přeshraničních transakcí či různé zahraniční vzdělávací semináře a konference.

Konkrétně pro studenty je to určitě různorodá náplň práce právního stážisty, kdy je samozřejmostí také zapojení do poradenství na konkrétních klientských případech.

Jaký vztah má motivace k loajalitě ke společnosti? Lze zde vůbec nějaký vztah vypozorovat?

Věříme, že loajalita vzniká na základě dlouhodobé spokojenosti našich zaměstnanců a posiluje se díky společným hodnotám, které sdílíme v rámci kanceláře. Proto u nás máme spoustu partnerů a advokátů, kteří u nás začínali jako studenti, což přispívá velice stabilnímu a loajálnímu prostředí.

Jsou zaměstnanci, popř. spolupracující advokáti, v určitém bodu kariéry ještě „motivovatelní“?

Jistě, vzhledem k různorodosti náplně práce neztrácejí ani seniorní právníci takovou tu vášeň pro právo a mohou se neustále rozvíjet a prohlubovat svou expertizu. Zároveň s přibývajícími zkušenostmi roste také míra zodpovědnosti, což pomáhá vytvořit stimulující prostředí.

Je známo, že prostředí advokacie je z hlediska časového i psychického velmi náročné. Zaměstnanecké benefity by tak vedle odpovídající mzdy a odměn měly tuto skutečnost kompenzovat. Opravdu je tomu tak? Dokáží určitým způsobem vyvážit ten přirozený nepoměr?

Snažíme se přistupovat k benefitům komplexně, a tak budujeme prostředí, ve kterém mohou naši spolupracovníci dosáhnout work-life balance, tedy nejen že nabízíme širokou škálu benefitů, ale také se snažíme zajistit, aby naši zaměstnanci měli příležitost je plně využívat. Tím se snažíme vyvažovat zmiňovanou časovou náročnost této práce. Jsme vstřícní také k tzv. flexible working, kdy někdo pracuje například na částečný úvazek nebo využívá home office.

Mohou u Vás home office využívat zaměstnanci na všech pozicích, samozřejmě kromě studentů?

Určitě ano. Každý koncipient, advokát i partner tuto možnost má. Využívají toho především kolegové, co již mají rodinu nebo časově náročnější koníčky, kterým se chtějí věnovat. Pracovní dobu pak lze určitě těmto aktivitám přizpůsobit.

Jakou roli v motivaci zaměstnanců hraje samotné pracovní prostředí? Je jedním z faktorů, které motivaci ovlivňuje?

Snažíme se vytvářet příjemné a přátelské pracovní prostředí, ve kterém mají zaměstnanci potřebné zázemí pro nerušenou práci a koncentraci, a které zároveň poskytuje prostor pro odpočinek a relaxaci. Naše nové moderní kanceláře poskytují takové zázemí a díky tomu se nám podařilo jako jediné advokátní kanceláři v České republice dostat mezi finalisty soutěže CBRE zasedačka roku.

Co by ideální pracovní prostředí mělo zaměstnanci poskytovat?

Vnímáme to tak, že pracovní prostředí není jenom o hezkých „kulisách“, ale také o atmosféře ve firmě, stabilitě zázemí, vzájemnému respektu a příležitostem pro seberozvoj. Dále u nás má každý zaměstnanec možnost upravit si prostředí své kanceláře podle vlastních potřeb. Samozřejmostí jsou také společné prostory, kde se mohou lidé kdykoli setkávat přes den i po pracovní době.

Z hlediska kolektivu zaměstnanců bývají časté situace, kdy dochází ke konfliktu mezi kolegy. Jak se tyto konflikty snažíte eliminovat, pokud k nim dojde? Je zde vůbec nějaké řešení, jak takovou situaci vyřešit ke spokojenosti všech stran?

Konfliktům se snažíme hlavně předcházet a zaměstnancům naslouchat. Velmi důležitá je komunikace v týmech a ve firmě celkově. Řešíme to pravidelnými schůzkami v rámci nejrůznějších pracovních skupin, máme zavedené „Open Door“ pravidlo, ženskou iniciativu, kdy se kolegyně právničky pravidelně schází s koučkou a probírají různá témata, a v neposlední řadě každý rok jezdíme celá firma na prodloužený víkend mimo Prahu, atd.

Hledáte nové kolegy aktivní nebo pasivní cestou? Oslovujete sami talentované jedince?

Hledáme aktivně i pasivně, podle potřeby. Naštěstí se nám zřejmě daří talentované kandidáty zaujmout, neboť nás většinou vyhledávají sami. Je tedy určitě lepší se ozvat, i když zrovna volná pozice není inzerovaná, neboť pro šikovné kandidáty se místo vždy snažíme vytvořit.

V současné době je jednou z nejrozšířenější profesních platforem LinkedIn. Jaké prostředky pro nábor využíváte vy, resp. kde případné kolegy hledáte a jakým způsobem si jejich zkušenosti prověřujete?

Využíváme sociální sítě (LinkedIn, Fcb), ale také například díky White & Case Academy se nám daří zaujmout šikovné studenty práv. Dále se pravidelně účastníme Jobfairů, pořádáme Open day a dlaší akce, díky kterým se nám daří dostat do kontaktu s nadanými studenty. Velmi cenným zdrojem jsou také zaměstnanci naší kanceláře, kteří často doporučují své známé, což pokládáme za pozitivní znak toho, že oni sami jsou u nás spokojeni. V rámci důkladného přijímacího řízení se nám daří kandidáty dostatečně poznat.

Pokud máte na určitou pozici více kandidátů (například na pozici koncipienta), jak oceňujete již vybudované know-how o Vaší společnosti u kandidáta, který u vás dlouhodobě pracuje jako student, v porovnání s například zkušenějším kandidátem zvenčí? Obdobně tak v situaci, kdy se obsazuje pozice advokáta.

Důkladné průpravě studentů na pozici právních stážistů u nás věnujeme hodně úsilí a koncipujeme stáže tak, aby připravily studenty na plynulý přechod na pozici koncipienta. Vzhledem k tomu, že upřednostňujeme dlouhodobou spolupráci, obvykle u nás při vzájemné spokojenosti studenti pokračují na pozici koncipienta.

V rámci dalšího kariérního postupu je již přechod z koncipienta na advokáta plynulý a samotné vykonání advokátní zkoušky nemá vliv na náš systém kariérního růstu.

Jaká základní kritéria by měl splňovat každý kandidát nehledě na pozici, o kterou se uchází?

Pro nás je zejména důležité, aby měl kandidát chuť a energii pracovat na špičkové úrovni v mezinárodním prostředí. Zároveň vždy oceníme, pokud kandidát sdílí podobné hodnoty, na kterých si zakládáme, jako je vášeň pro právo a ochota učit se novým věcem, vysoké pracovní nasazení, ale hlavně chuť stát se součástí našeho týmu.

Hodnocení článku
0%
Pro hodnocení článku musíte být přihlášen/a

Diskuze k článku ()

Pro přidání komentáře musíte být přihlášen/a

Související články

Další články