Novela zákonů o pozemních komunikacích a o silničním provozu

Dne 14.10.2015 byl ve Sbírce zákonů zveřejněn pod č. 268/2015 Sb. zákon, kterým se mění zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (zákon o silničním provozu), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony.

právník a analytik oddělení právních systémů, ATLAS consulting spol. s r.o.
Foto: Fotolia
Náhled dokumentu v právním informačním systému CODEXIS

Rozsáhlý novelizační zákon čítající bezmála půl druhé stovky novelizačních bodů zasahuje do několika aspektů právní úpravy pozemních komunikací a silničního provozu. Reaguje zejména na požadavky, jež postupně vyplynuly z dosavadní aplikační praxe. Jim odpovídající změny se týkají například pojetí a tomu odpovídajícímu vymezení kategorií a tříd dálnic a silnic, ochrany veřejně přístupných účelových komunikací, nakládání s odtaženými motorovými vozidly, resp. s jejich vraky, křížení pozemních komunikací s dráhami, pravomocí obecních úřadů na úseku státní správy podle zákona o pozemních komunikacích či podmínek připojování ke stavbám veřejné infrastruktury a zřizování staveb v ochranných pásmech veřejné infrastruktury. Novinkou je také stanovení veřejné prospěšnosti u dálnic, silnic a místních komunikací I. třídy, jejich součástí, příslušenství a staveb souvisejících, či výslovné vymezení stavby dálnice, silnice a místní komunikace jako samostatné nemovité věci, která není součástí pozemku. Změn je však mnohem více.

Vedle zákona o pozemních komunikacích a zákona o provozu na pozemních komunikacích je novelizován rovněž zákon o posuzování vlivů na životní prostředí, zákon o správních poplatcích a zákon č. 347/2009 Sb. Ten měl svou platnou, ale doposud stále neúčinnou částí změnit způsob prokazování úhrady časového poplatku za užití vybraných pozemních komunikací, a to z papírové dálniční známky na elektronické zařízení, tzv. elektronický kupón. Zavedení tohoto ekonomicky náročnějšího způsobu prokazování bylo pojímáno jako předstupeň zavedení výkonového zpoplatnění, tedy mýtného, pro všechny kategorie vozidel s tím, že elektronický časový kupón bude následně využit i v systému mýtném. Vzhledem k tomu, že se zavedením mýtného systému pro vozidla pod 3,5 tuny se již nepočítá, zavádění elektronického kupónu, dle důvodové zprávy, zcela ztratilo svůj účel a ekonomický smysl. Představovalo by pouze významný nárůst zatížení veřejných rozpočtů, snížení výnosů z časového poplatku a zatížení soukromých rozpočtů bez odpovídajících přínosů. Proto se příslušná ustanovení zákona č. 347/2009 Sb. ruší.

Zákon nabývá účinnosti, s výjimkou některých ze svých ustanovení, dnem 31.12.2015.

Hodnocení článku
0%
Pro hodnocení článku musíte být přihlášen/a

Diskuze k článku ()

Pro přidání komentáře musíte být přihlášen/a

Související články

Další články