Právní poradna logo

Neodůvodněný opakovaný přístup k osobním údajům

Datum:03. 06. 2021 v 11:06
Poslední aktivita:03. 06. 2021 v 11:07
Zhlédnuto:491x
0

Časté dotazy našich uživatelů:

Na naši společnost se opakovaně obrací bývalý zákazník s požadavkem, abychom mu zaslali kopie jeho osobních údajů. Máme povinnost mu pokaždé poskytnout kompletní kopii všech dokladů, i když se od jeho posledního nákupu nic nezměnilo - a žádné nové jeho údaje neevidujeme?

Pro přidání komentáře musíte být přihlášen
Předplacená odpověď
0

Podle čl. 15 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679 ze dne 27. 4. 2016, o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů a o zrušení směrnice 95/46/ES (obecné nařízení o ochraně osobních údajů) (dále jen "Nařízení"), platí, že subjekt údajů má právo získat od správce potvrzení, zda osobní údaje, které se ho týkají, jsou či nejsou zpracovávány, a pokud je tomu tak, má právo získat přístup k těmto osobním údajům.

Pokud tedy dochází ke zpracování osobních údajů, má dále subjekt údajů výslovně dle shora uvedeného Nařízení právo rovněž na to, aby mu správce poskytl kopii zpracovávaných osobních údajů - s tím, že první kopii je správce povinen poskytnout bez nároku na jakoukoli úplatu. Informace musí být poskytnuty bez zbytečného odkladu a v každém případě do jednoho měsíce od obdržení žádosti. Lhůtu lze ve výjimečných případech prodloužit o dva měsíce, o čemž je nutné subjekt údajů informovat.

V případě, že subjekt údajů požádá o další kopii zpracovávaných osobních údajů, má správce právo na to, aby mu subjekt údajů uhradil přiměřený poplatek na základě administrativních nákladů.

Současně ale platí také zásada, že právo získat výše uvedenou kopii osobních údajů nesmí být užíváno tak, aby jeho uplatněním byla nepříznivě dotčena práva a svobody jiných osob - s tím, že z účelu tohoto ustanovení tak lze mít za to, že pokud by práva třetích osob mohla být nepříznivě dotčena, bylo by možné toto právo odmítnout.

Pokud v tomto konkrétním případě bývalý zákazník žádá opakovaně o kopii svých osobních údajů, aniž by své opakované žádosti jakkoli odůvodnil a aniž by došlo / mělo dojít ke změně ve zpracovávaných osobních údajích, pak se lze důvodně domnívat, že žádosti o kopie osobních údajů jsou samoúčelné a mají právě za cíl poškodit zájmy správce - podle mého názoru by v takovémto případě bylo již možné odmítnout uplatnění tohoto práva, a to s ohledem na jeho zneužití.

S ohledem na shora uvedené proto doporučuji ještě jednou reagovat na žádost zasláním příslušné kopie osobních údajů s vyúčtováním administrativních nákladů na pořízení této kopie (s odůvodněním opakovaného zasílání kopie těchto dokladů), a to společně s upozorněním, že příště by již žádost jako zjevně bezdůvodná a nepřiměřeně zasahující do práv správce byla ze strany správce odmítnuta. I v případě odmítnutí je však nutné subjekt údajů o odmítnutí informovat.

Pro zobrazení odpovědi se přihlašte
Komentovat mohou pouze uživatelé s aktivním předplatným

Odpovědět na dotaz

Pro přidání odpovědi musíte být přihlášen/a.