Právní poradna logo

Postup zaměstnavatele v oblasti BOZP

Datum:03. 06. 2021 v 17:12
Poslední aktivita:03. 06. 2021 v 17:13
Zhlédnuto:1136x
0

Časté dotazy našich uživatelů:

Dle ustanovení § 101 odst. 1 zákoníku práce je zaměstnavatel povinen zajistit bezpečnost a ochranu zdraví zaměstnanců při práci s ohledem na rizika možného ohrožení jejich života a zdraví, která se týkají výkonu práce. Ustanovení § 102 odst. 1 téhož právního předpisu ukládá zaměstnavateli povinnost vytvářet bezpečné a zdraví neohrožující pracovní prostředí a pracovní podmínky vhodnou organizací bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a přijímáním opatření k předcházení rizikům. Na co konkrétně by neměl zaměstnavatel v souvislosti se stávající situací pandemie koronaviru zapomenout a co by měl udělat?

Pro přidání komentáře musíte být přihlášen
Předplacená odpověď
0

Některé postupy lze považovat za obecné, jiné budou odpovídat konkrétní situaci na pracovišti zaměstnavatele. V tomto ohledu je vhodné řídit se doporučeními odpovědných osob a orgánů ochrany veřejného zdraví (Ministerstvo zdravotnictví, krajské hygienické stanice) nebo orgánů zainteresovaných v boji s koronavirem (Státní zdravotní ústav). Z těchto doporučení možno odkázat např. na manuál Ministerstva zdravotnictví publikovaný na jeho webových stránkách www.mzcr a nazvaný "Příprava pracoviště na onemocnění COVID-19 (nový coronavirus SARS - CoV2)". Z tohoto manuálu se sluší upozornit např. na následující opatření, která jsou v materiálu dále podrobně rozebrána):

  • udržovat pracoviště čistá a hygienická,
  • důsledné připomínání a kontrola toho, že si zaměstnanci myjí ruce a používají odpovídající desinfekční prostředky,
  • dodržování respirační hygieny (používání roušek a podobných ochranných prostředků),
  • dostatečná informovanost zaměstnanců i dodavatelů, jak postupovat v případě zjištění příznaků spojených s nákazou koronavirem, nebo
  • maximalizace využití pracovněprávních nástrojů, které nebudou spojeny s nutným výkonem práce na pracovišti zaměstnavatele.

Je třeba si uvědomit, že zaměstnanec je povinen se výše popsanými opatřeními řídit. Nejenže je to v zájmu jeho samotného, ale odpovídá to i jeho povinnosti dle ustanovení § 106 odst. 4 zákoníku práce "dbát podle svých možností o svou vlastní bezpečnost, o své zdraví i o bezpečnost a zdraví fyzických osob, kterých se bezprostředně dotýká jeho jednání, případně opomenutí při práci".

Pro zobrazení odpovědi se přihlašte
Komentovat mohou pouze uživatelé s aktivním předplatným

Odpovědět na dotaz

Pro přidání odpovědi musíte být přihlášen/a.