Právní poradna logo

Samoobslužné prodejny v kontextu ustanovení § 9 odst. 5 zákona o obalech

Datum:14. 03. 2023 v 09:20
Poslední aktivita:14. 03. 2023 v 09:22
Zhlédnuto:1838x
0

Časté dotazy našich uživatelů:

Zákon o obalech v § 9 odst. 5 stanovuje pravidlo, podle kterého se vratný zálohovaný obal musí vykupovat tam, kde se prodává, a to po celou provozní dobu. V prodejně zavádíme samoobslužný provoz, který umožní zákazníkům nakoupit i mimo běžnou otevírací dobu bez přítomnosti personálu, vstup bude zajištěn prostřednictvím bankovní identity. Vzhledem k velikosti prodejny a technickým možnostem by bylo komplikované umístit do prodejny automat na vracení lahví (velikost prodejny 76 m², umístění v historické části města). Rádi bychom se dotázali, zda by bylo možné nevykupovat láhve mimo běžnou otevírací dobu z čistě objektivních technických důvodů s odkazem na to, že zákazník může láhve vracet pouze v otevírací době, kdy bude na prodejně personál.

Pro přidání komentáře musíte být přihlášen
Předplacená odpověď
0

Platné znění zákona č. 477/2001 Sb., o obalech a o změně některých zákonů (zákon o obalech), ve znění pozdějších předpisů, v § 9 odst. 5 stanovuje, že „osoba, která uvádí na trh nebo do oběhu výrobky ve vratných zálohovaných obalech prodejem spotřebiteli v provozovně, je povinna zajistit, aby tyto obaly nebo odpady z těchto obalů, jde-li o vratné zálohované jednorázové obaly, byly v této provozovně vykupovány po celou provozní dobu“.

Samotné znění § 9 odst. 5 neumožňuje uplatnění výjimky, protože provozní dobu je nutné chápat jako celý časový úsek, kdy si spotřebitel může v dané provozovně nakoupit, nejen dobu přítomnosti obsluhy (v tomto případě tedy nepřetržitě celý týden). Současně je nutné přihlédnout k danému konkrétnímu případu, kdy snahou podnikatele je umožnit spotřebiteli nákup i mimo běžnou provozní dobu. Striktním výkladem povinnosti zajistit výkup zálohovaných obalů po celou provozní dobu by došlo ke znemožnění realizace záměru, tedy samotného samoobslužného prodeje zboží (mimo běžnou prodejní dobu). Spotřebiteli však v případě zavedení samoobslužného prodeje zůstává možnost vrátit zálohované obaly v běžné prodejní době, kdy je na provozovně přítomen personál. Lze tak konstatovat, že smysl ustanovení je naplněn, s ohledem na to, že provozní doba dané prodejny, kdy je v provozovně personál, je dle tazatele stanovena standardně ve všední den od 6 do 17 hod. a v sobotu dopoledne, což je z hlediska spotřebitele a výkupu obalů dostatečné, a čímž je z hlediska účelu ustanovení (teleologicky) požadavek „celé provozní doby“ v zásadě naplněn. Samoobslužný prodej poté probíhá nad rámec této provozní doby s personálem. V ideálním případě by tedy v samoobslužných prodejnách měl být umístěn automat, pokud dochází k prodeji vratných zálohovaných obalů, nicméně pokud bude po dostatečnou část provozní doby přítomen personál, jedná se o způsob řešení, který je v zákonném rámci. Neumožnění vrácení zálohovaného obalu v nadstandardní (samoobslužné) prodejní době by tak nemělo být klasifikováno jako přestupkové jednání i mj. s ohledem na absenci společenské škodlivosti takového jednání.

V tomto smyslu proběhla také komunikace mezi MŽP a Českou obchodní inspekcí.

Pro zobrazení odpovědi se přihlašte
Komentovat mohou pouze uživatelé s aktivním předplatným

Odpovědět na dotaz

Pro přidání odpovědi musíte být přihlášen/a.