Právní poradna logo

Účel a stanovení minimálního zůstatkového průtoku

Datum:08. 06. 2022 v 13:42
Poslední aktivita:08. 06. 2022 v 13:43
Zhlédnuto:2669x
0

Časté dotazy našich uživatelů:

Jaký je účel stanovení minimálního zůstatkového průtoku podle § 36 vodního zákona a jakým způsobem má být tento průtok stanoven?

Pro přidání komentáře musíte být přihlášen
Předplacená odpověď
0

Účelem stanovení minimálního zůstatkového průtoku (dále jen „MZP“) je ochrana množství povrchových vod a potřeba zachování ekologických funkcí vodního toku, a to při zohlednění dalších vodohospodářských funkcí toku.

Hodnota MZP není „ideálním“ průtokem v daném profilu vodního toku, který by měl být dlouhodobě udržován. Naopak, jde o hodnotu minimální, která by měla být přípustná pouze po nezbytně nutnou dobu.

MZP musí být stanoven v povolení k nakládání s vodami, jehož realizace může ovlivnit množství vody ve vodním toku, tj. může snížit průtok v toku. Přihlíží se nejen k povolovanému nakládání s vodami, ale též k dalším již vydaným (platným) povolením.

Hodnota MZP se stanoví zpravidla v profilu bezprostředně pod místem odběru vody nebo v profilu pod zařízením, které odběr či jiné relevantní nakládání s vodami umožňuje. Jelikož každé místo na vodním toku má své specifické podmínky, stanovení MZP je komplexní a jedinečnou procedurou vyžadující znalost všech zájmů spojených s vodním tokem a posouzení místních podmínek přírodních i vodohospodářských. Z logiky věci by měly být stanoveny různé hodnoty MZP pro různá období roku (princip sezonality) a výpočet MZP musí vycházet také z hydrologických a morfologických charakteristik daného vodního toku (princip regionality).

Při stanovení hodnoty MZP vychází vodoprávní úřad také z opatření k dosažení cílů ochrany vod přijatých v plánech povodí, přihlížet je potřeba také k cílům ochrany vod podle § 23a vodního zákona (tj. dosažení dobrého stavu nebo dobrého ekologického potenciálu útvaru povrchových vod, resp. zamezení zhoršení stávajícího stavu útvarů povrchových vod).

Stejně tak mohou existovat též situace, kdy v konkrétním případě existuje jiný veřejný zájem převažující nad zájmem ochrany ekologické funkce vodního toku – i tyto okolnosti je potřeba při stanovení hodnoty MZP zohlednit. Případné snížení hodnoty MZP v tomto ohledu je samozřejmě potřeba náležitě odůvodnit.

Hodnotu MZP a způsob její kontroly (způsob a místo měření průtoku a četnost předkládání výsledků vodoprávnímu úřadu) stanoví vodoprávní úřad ve výrokové části povolení k nakládání s vodami, a to jak při vydávání povolení nových, tak, v případě potřeby, i při změnách stávajících povolení postupem podle § 12 vodního zákona. U změn stávajících povolení přichází v úvahu zejména změna povolení na žádost oprávněného z důvodu prodlužování platnosti povolení nebo postup podle § 12 odst. 3 písm. a). Posledně uvedená procesní varianta je nicméně podmíněna tím, že stanovení hodnoty MZP či její změna v platném povolení je nezbytné pro dosažení cílů ochrany vod přijatých v plánech povodí, a klade tak poměrně vysoké nároky na odůvodnění takové změny povolení. Vodoprávní úřad totiž bude muset plausibilně popsat a odůvodnit, že pro dosažení cílů uvedených v koncepčních dokumentech - plánech povodí je nezbytné právě ono stanovení či změna hodnoty MZP v individuálním povolení k nakládání s vodami.

V některých mimořádných situacích, typicky v období přechodného nedostatku vody, může vodoprávní úřad postupem podle § 109 odst. 1 vodního zákona rozhodnutím nebo opatřením obecné povahy upravit na dobu nezbytně nutnou práva vyplývající z platných povolení k nakládání s vodami. Jelikož stanovení hodnoty MZP je součástí povolení k nakládání s vodami a její dodržování do jisté míry determinuje výkon oprávnění z povolení vyplývajícího, může být MZP předmětem zásahu vodoprávního úřadu uvedeným procesním postupem, byť nepřímo, např. omezením možnosti odběru, ke kterému jinak povolení opravňuje.

Pro zobrazení odpovědi se přihlašte
Komentovat mohou pouze uživatelé s aktivním předplatným

Odpovědět na dotaz

Pro přidání odpovědi musíte být přihlášen/a.