Právní poradna logo

Účtování o nedokončené výrobě

Datum:26. 07. 2021 v 10:32
Poslední aktivita:26. 07. 2021 v 10:37
Zhlédnuto:4079x
0

Časté dotazy našich uživatelů:

Naše společnost poskytuje svým klientům různé softwarové služby (tvorba webových prezentací, internetových stránek apod.). O nedokončené výrobě (rozpracovaných zakázkách na přelomu roku) účtujeme vždy k uzávěrkovému dni, dříve jsme o ni účtovali účetním zápisem 121 / 611. Účtová skupina 61 - Změny stavu zásob vlastní činnosti však již byla zrušena, jak máme účtovat o nedokončené výrobě nyní?

Pro přidání komentáře musíte být přihlášen
Předplacená odpověď
0

Práce na produktu či službě (spotřeba materiálu, služeb, režie atd.) má vliv na náklady účetní jednotky. K dokončení a prodeji a tím i k realizaci výnosu z prodeje však může docházet až později. Z důvodu zajištění věcné a časové srovnatelnosti nákladů a výnosů v daném období (zařazení souvisejících nákladů a výnosů do stejného období) a věrného zobrazení skutečnosti je proto třeba v souladu s účetními předpisy ke konci účetního období účtovat o nedokončené (rozpracované) výrobě.

To se od roku 2016 provádí tak, že se náklady na nedokončenou výrobu, o kterých bylo v účetnictví již účtováno, prostřednictvím účtu z účtové skupiny 58 - Změna stavu zásob vlastní činnosti a aktivace z nákladů vyloučí. Tj. co se zaúčtuje do nákladů při jejich vytváření (na účty 501, 502, 52x, 518 atd.), o to se náklady sníží prostřednictvím účtové skupiny 58. Účtováním o nedokončené výrobě se tedy "zkorigují" již dříve zaúčtované náklady, ke kterým ještě nebyl realizován výnos.

Při dřívějším výnosovém účtování (účtová skupina 61) se věcné srovnatelnosti nákladů a výnosů zajišťovala tak, že se již dříve zaúčtované náklady zaúčtovaly i do výnosů. Nevýhodou tohoto způsobu účtování bylo, že zaúčtovaná nedokončená výroba vstupovala do celkového obratu, který je nyní jedním z kritérií kategorizace účetních jednotek. Tento ukazatel tak již není tímto účtováním uměle zkreslován.

Příklad:

Účetní jednotka - tvůrce internetových stránek má k 31. 12. 2020 rozpracovánu pro několik odběratelů jejich internetové stránky a další webové prezentace. Na tyto zakázky byly vynaloženy níže uvedené náklady. Tyto zakázky budou odběratelům vyfakturovány až v lednu 2021.

V průběhu roku 2020 byly na zakázky rozpracované k 31. 12. 2020 vynaloženy náklady ve výši cca 185 000 Kč (mzdy, materiál, ostatní služby). Zaúčtováním změny stavu nedokončené výroby k 31. 12. 2020 byly tyto náklady "zneutralizovány".

Pro zobrazení odpovědi se přihlašte
Komentovat mohou pouze uživatelé s aktivním předplatným

Odpovědět na dotaz

Pro přidání odpovědi musíte být přihlášen/a.