Právní poradna logo

Zpětný odběr průmyslových baterií

Datum:25. 08. 2021 v 13:05
Poslední aktivita:25. 08. 2021 v 13:08
Zhlédnuto:1471x
0

Časté dotazy našich uživatelů:

Jsme výrobci průmyslových baterií (NiCd, lithiových). Jaké máme možnosti na základě nového zákona pro zajištění sběru těchto baterií? Je k tomu potřeba povolení, smlouva atd., na koho se máme příp. obrátit?

Pro přidání komentáře musíte být přihlášen
Předplacená odpověď
0

Zákon č. 542/2020 Sb., o výrobcích s ukončenou životností (dále jen „ZVUŽ“), stanovuje výrobcům průmyslových baterií nebo akumulátorů v § 87 povinnost jejich zpětného odběru. Výrobce průmyslových baterií nebo akumulátorů je povinen zajistit zpětný odběr odpadních průmyslových baterií nebo akumulátorů stejného typu a určení, jaké uvedl na trh, a to bez ohledu na jejich chemické složení, bez ohledu na datum jejich uvedení na trh a bez vazby na koupi nového výrobku. Tuto povinnost zajistí výrobce průmyslových baterií nebo akumulátorů na vlastní náklady nebo uzavřením dohody s konečným uživatelem o jiném způsobu financování. V případě průmyslových baterií a akumulátorů nestanoví zákon žádné požadavky na hustotu sběrné sítě, na rozdíl od ostatních skupin baterií a akumulátorů.

Zákon umožňuje výrobcům dva způsoby, jakými mohou plnit povinnosti stanovené pro zpětný odběr, zpracování, využití a odstranění výrobků s ukončenou životností, informování konečného uživatele o zpětném odběru a další povinnosti s tím související. Jde o samostatné plnění povinností a kolektivní plnění povinností.

V rámci samostatného plnění povinností výrobce vytváří individuální systém a provozuje ho samostatně a na vlastní náklady. Systémem se v souladu s definicí obsaženou v § 3 ZVUŽ rozumí síť míst zpětného odběru a zařízení ke zpracování výrobků s ukončenou životností a smluvní vztahy mezi jejich provozovateli a výrobci, resp. provozovateli kolektivního systému, jejichž cílem je zajištění zpracování a využití zpětně odebraných výrobků s ukončenou životností.

Druhou z uvedených možností je kolektivní plnění povinností společně s jinými výrobci v kolektivním systému. K tomu je zapotřebí, aby výrobce uzavřel s provozovatelem kolektivního systému písemnou smlouvu o kolektivním plnění. Obsah smlouvy není zákonem přímo stanoven, nicméně z jeho ustanovení vyplývá, že předmětem smlouvy je na jedné straně závazek provozovatele kolektivního systému zajistit pro výrobce plnění jeho povinností zpětného odběru, zpracování a využití nebo odstranění výrobků s ukončenou životností, včetně povinnosti informovat konečného uživatele o zpětném odběru a některých dalších povinností (např. zpracovat a zaslat ministerstvu roční zprávu o výrobcích s ukončenou životností) a na druhé straně závazek výrobce zaplatit provozovateli kolektivního systému za tuto službu úhradu v podobě příspěvku podle § 46 odst. 1 ZVUŽ. Provozovatel kolektivního systému tedy na základě smluv o kolektivním plnění uzavřených s jednotlivými výrobci zajišťuje pro tyto výrobce společné plnění uvedených povinností. Za plnění těchto povinností v rozsahu uzavřených smluv o kolektivním plnění je provozovatel kolektivního systému přímo odpovědný. Odpovědnost výrobce za plnění těchto povinností nicméně nezaniká, pokud provozovatel kolektivního systému jejich plnění nezajistí.

Povinnosti ve vztahu k průmyslovým bateriím nebo akumulátorům výrobci zajišťují primárně v rámci vlastních individuálních systémů. Stávající kolektivní systémy pro oblast přenosných baterií a akumulátorů dlouhodobě zajištují pro individuální výrobce automobilových nebo průmyslových baterií či akumulátorů určité služby, resp. zastupují je či zjednodušují možnosti plnění povinností v rámci individuálních systémů. Některé existující kolektivní systémy již projevily vůli k rozšíření daného oprávnění též pro skupiny automobilových nebo průmyslových baterií či akumulátorů, protože ZVUŽ umožňuje od 1. 1. 2021 plnit povinnosti výrobců automobilových nebo průmyslových baterií či akumulátorů prostřednictvím kolektivních systémů (předchozí zákon o odpadech č. 185/2001 Sb. kolektivní plnění ve vztahu k automobilovým nebo průmyslovým bateriím či akumulátorům neumožňoval). Ministerstvo životního prostředí nicméně dosud nevydalo oprávnění, které by některému z existujících kolektivních systémů rozšiřovalo dané oprávnění i ve vztahu k automobilovým nebo průmyslovým bateriím či akumulátorům. Řada výrobců automobilových nebo průmyslových baterií či akumulátorů aktuálně projevuje zájem o službu kolektivního plnění. Odbor odpadů MŽP proto v rámci metodického sdělení k plnění některých povinností výrobců baterií a akumulátorů, elektrozařízení, pneumatik a vozidel dle zákona č. 542/2020 Sb., o výrobcích s ukončenou životností ze dne 27. července 2021 vyložil, že výrobci průmyslových baterií nebo akumulátorů mohou uzavřít smlouvu o kolektivním plnění s tím provozovatelem kolektivního systému, který požádal či hodlá v blízké budoucnosti požádat o vydání příslušného oprávnění.

(viz bod 1.3. metodického sdělení: https://www.mzp.cz/C1257458002F0DC7/cz/vyrobky_ukoncena_zivotnost_metodika/$FILE/OODP-Metodicky_pokyn_vyrobci_aktualizace-20210727.pdf)

Dále zákonem není vyžadováno, aby výrobce plnící své povinnosti v individuálním systému poskytoval při uvedení průmyslových baterií nebo akumulátorů na trh kauci podle § 31 ZVUŽ jako v případě přenosných baterií a akumulátorů. Pro zavedení této výjimky je významná

i skutečnost, že průmyslové baterie a akumulátory mají jako odpad obvykle ekonomicky pozitivní hodnotu, a ze strany zpracovatelů odpadů je o ně zájem. To však neplatí pro baterie či akumulátory s obsahem lithia. Tyto baterie a akumulátory mají jako odpad významně negativní hodnotu, a je proto nezbytné v okamžiku jejich uvedení na trh zajistit dostatečné množství finančních prostředků, které by byly použity na jejich zpětný odběr a recyklaci. Recyklace je navíc dosud vcelku neúčinný proces, neboť lithium se v bateriích vyskytuje v různých chemických sloučeninách (nejednotný chemismus) a dosud neexistují technologie, které by dokázaly lithium z baterií či akumulátorů získat pro další výrobní proces. V těchto případech je proto vyžadováno poskytnutí kauce podle § 31 ZVUŽ při uvedení takových baterií a akumulátorů na trh. Výjimka z výjimky je zde nicméně stanovena pro trakční baterie s obsahem lithia, a to z toho důvodu, že trakční baterie jsou nedílnou součástí automobilu, a financování jejich sběru a zpracování tak spadá jak pod rámec směrnice 2006/66/ES, tak i pod rámec směrnice 2000/53/ES o vozidlech s ukončenou životností. Výrobce vozidel, který plní povinnosti stanovené tímto zákonem ve vztahu k trakčním bateriím v individuálním systému tedy kauci neposkytuje a je povinen na vlastní náklady zajistit sběr a náležité zpracování trakčních baterií.

Pro zobrazení odpovědi se přihlašte
Komentovat mohou pouze uživatelé s aktivním předplatným

Odpovědět na dotaz

Pro přidání odpovědi musíte být přihlášen/a.