Nařízení o započitatelných nákladech na bydlení a ubytování pro účely stanovení nároku na humanitární dávku a její výše

Dne 1. 8. 2024 své účinnosti nabylo nařízení vlády o započitatelných nákladech na bydlení a ubytování pro účely stanovení nároku na humanitární dávku a její výše. Ve Sbírce zákonů a mezinárodních smluv bylo publikováno pod č. 228/2024 Sb.

právník a analytik oddělení právních systémů, ATLAS consulting spol. s r.o.
Nájem, byt, bydlení, klíč
Foto: Fotolia
Náhled dokumentu v právním informačním systému CODEXIS

Nahrazuje dosavadní právní úpravu prezentovanou nařízením č. 446/2023 Sb., o započitatelných nákladech na bydlení a ubytování pro účely stanovení nároku na humanitární dávku a její výše, jež se s účinností nového nařízení zrušuje.

Ministerstvo práce a sociálních věcí, které pro vládu návrh tohoto nařízení připravilo, vysvětluje, že nařízení bylo přijato na základě aktuální potřeby navýšit započitatelné částky na bydlení pro cizince s dočasnou ochranou. 

Důvodová zpráva pak blíže popisuje, že vzhledem k rychle se měnící situaci v České republice, v okolních přijímacích státech i na Ukrajině byla posílena samotná participace cizinců s dočasnou ochranou na hrazení svých základních životních potřeb včetně bydlení. Proto byla již v minulém roce přijata úprava, jež přinesla v poskytování humanitární dávky koncepční změny. Pro účely vyhodnocení nároku žadatele na humanitární dávku je jednak vyhodnocena jeho příjmová situace, jednak jsou zohledněny jeho náklady na bydlení, a to podle druhu bydlení a počtu osob v rodině. Aby mohla být pro ubytované cizince s dočasnou ochranou v praxi realizována podpora bydlení, je prostřednictvím humanitární dávky nezbytné (v rámci nařízení vlády) stanovit výši, ve které se náklady na bydlení žadateli o humanitární dávku započítají. Tyto započitatelné náklady na bydlení jsou rozděleny podle toho, zda se jedná o byty zaregistrované v evidenci bytů nebo o bydlení, které v evidenci bytů zaregistrované nebude. Další rozdělení je pak podle toho, zda se jedná o zranitelné cizince s dočasnou ochranou nebo se o zranitelné cizince nejedná. Za zranitelné osoby se považují děti do 18 let, studenti, pečující osoby o dítě do 6 let věku, těhotné ženy, osoby starší 65 let, osoby invalidní a osoby zdravotně postižené a osoby pečující o takovou osobu.

Jak důvodová zpráva pokračuje, v současné době mají možnost někteří cizinci s dočasnou ochranou bezplatně bydlet v nouzovém ubytování. Tohle bezplatné ubytování však má být od 1. 9. 2024 ukončeno, proto zákonodárce považoval za nutné motivovat cizince s dočasnou ochranou, aby si hledali bydlení mimo nouzové ubytování, a to na trhu s bydlením. V zákoně č. 66/2022 Sb. je obsaženo zmocnění, které vládě umožňuje vydat nařízení upravující výši započitatelných nákladů na bydlení. Nové opatření by mělo cílit na to, aby cizinci s dočasnou ochranou mohli opustit nouzové ubytování, které je poskytováno v substandardních formách bydlení (tj. nikoliv byty), a hradit náklady na bydlení v bytech.

Jak již bylo popsáno výše, jelikož již od začátku září nebudou mít cizinci s dočasnou ochranou možnost bezplatně bydlet v nouzovém ubytování, bylo dle ministerstva potřeba jim prostřednictvím humanitární dávky, což je jedna z finančních pomocí pro tuto skupinu obyvatel, upravit (a to navýšit) částky započitatelných nákladů na bydlení tak, aby si byli schopni uhradit náklady na bydlení na trhu s byty. Deklarovaným cílem tedy je integrace zmíněných cizinců s dočasnou ochranou na trhu s bydlením tak, aby si mohli nalézt důstojné bydlení.

Hodnocení článku
0%
Pro hodnocení článku musíte být přihlášen/a

Diskuze k článku ()

Pro přidání komentáře musíte být přihlášen/a

Související články

Další články