Důvodová zpráva k této rozsáhlé novele o šesti desítkách změnových bodů vysvětluje, že byla připravena především v návaznosti na novelu zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích zveřejněnou ve Sbírce zákonů pod č. 432/2022 Sb. Hlavním předmětem této novelizace zákona je v první řadě implementace práva EU do vnitrostátního právního řádu, přičemž konkrétně jde o nařízení 2016/1628 o požadavcích na mezní hodnoty emisí plynných a tuhých znečišťujících látek a schválení typu spalovacích motorů v nesilničních mobilních strojích, nařízení 2018/858 o schvalování motorových vozidel a jejich přípojných vozidel, jakož i systémů, konstrukčních částí a samostatných technických celků určených pro tato vozidla a o dozoru nad trhem s nimi, prováděcí nařízení 2019/621 o technických informacích nezbytných pro technické prohlídky kontrolovaných položek, o používání doporučených metod technických prohlídek a o stanovení podrobných pravidel týkajících se formátu údajů a postupů pro přístup k příslušným technickým informacím, a nařízení 2020/740 o označování pneumatik s ohledem na palivovou účinnost a jiné parametry.
Jak důvodová zpráva popisuje, touto novelou došlo ke zrušení technického průkazu zvláštního vozidla a osvědčení o registraci zvláštního vozidla, nahrazují je doklady pro silniční vozidla; v důsledku přijetí pozměňovacích návrhů v Poslanecké sněmovně má ke dni 1. 1. 2024 dojít rovněž ke zrušení technických průkazů pro silniční vozidla, kdy namísto stávajících dvou dokladů bude vozidlům vydáván pouze jeden jediný doklad, a to osvědčení o registraci vozidla.
A na tuto zásadní změnu bylo nutné reagovat rovněž na podzákonné úrovni. Jde například o úpravu ustanovení obsahujících pojem „technický průkaz“, jakož i souvisejících ustanovení, či o změny v úpravě tiskopisů souvisejících s registrací vozidel. Změn však novela přináší i celou řadu dalších.
Vyhláška své účinnosti nabývá dnem 24. 6. 2023, ovšem s výjimkou celé řady ustanovení nabývajících své účinnosti až k 1. 1. 2024.
Diskuze k článku ()