Důvodová zpráva k této novele měnící první z uvedených zákonů v bezmála dvou desítkách změnových bodů a druhý ve dvojici osvětluje, že šlo především o úpravu přídavku na dítě, přesněji o jeho navýšení. Zákonodárce tuto nutnost vysvětluje jednak aktuální potřebou podpořit příjmovou situaci rodin pečujících o nezaopatřené děti, u kterých se multiplikují důsledky pandemie COVID-19 a omezení s ní souvisejících týkajících se například pracovních aktivit, výdajů spojených se zavřením či omezeným fungováním škol nebo zvyšováním cen potravin, jednak skutečností, že tato prakticky jediná dlouhodobá sociální dávka ve prospěch rodin s dětmi měla v průběhu času ve své dosavadní podobě ztratit svou reálnou hodnotu i charakter rodinné dávky. Středně příjmové a nižší středně příjmové rodiny s dětmi se totiž měly přestat v pásmu podpory státu formou rodinných dávek, která doposud byla zacílena na rodiny bez příjmů nebo rodiny s velmi nízkými příjmy, nacházet. To má novela prostřednictvím úpravy koeficientu změnit a faktickým rozšířením okruhu nezaopatřených dětí, které budou mít na přídavek na dítě nárok, vrátit přídavku na dítě funkci rodinné a nikoliv striktně chudinské dávky.
Zákon své účinnosti nabyl dnem 28. 7. 2021.
Diskuze k článku ()