Webinar VZMR
Právní Prostor

Sdělení o vyhlášení minimální mzdy

Dne 24. 9. 2026 bylo ve Sbírce zákonů a mezinárodních smluv publikováno pod č. 171/2026 Sb. sdělení Ministerstva práce a sociálních věcí o vyhlášení minimální mzdy, nejnižších úrovní zaručeného platu a rozpětí výše příplatku za práci ve ztíženém pracovním prostředí pro rok 2027.

Sdělení o vyhlášení minimální mzdy
CODEXIS Náhled dokumentu v právním informačním systému CODEXIS

Minimální mzda je nejnižší přípustná výše odměny za práci zaměstnance, který nemá právo na některou z nejnižších úrovní zaručeného platu, přičemž platí, že mzda nebo odměna z dohody nesmí být nižší než minimální mzda. Pro tento účel se do nich nezahrnuje mzda za práci přesčas, příplatek za práci ve svátek, za noční práci, za práci ve ztíženém pracovním prostředí, za zvýšenou zátěž zaměstnance ve zdravotnictví a za práci v sobotu a v neděli. Nedosáhne-li mzda nebo odměna z dohody zaměstnance minimální mzdy, je mu zaměstnavatel povinen poskytnout doplatek. Měsíční minimální mzda je součinem predikce průměrné hrubé měsíční nominální mzdy v národním hospodářství na následující kalendářní rok a koeficientu pro výpočet minimální mzdy. Koeficient pro výpočet minimální mzdy se stanoví tak, aby výsledná výše minimální mzdy byla přiměřená zejména ve vztahu ke kupní síle minimální mzdy s ohledem na životní náklady, obecné úrovni mezd a jejich rozdělení, tempu růstu mezd, dlouhodobému vývoji a míře produktivity. K posouzení přiměřenosti minimální mzdy se použije rovněž orientační referenční hodnota 47 % průměrné hrubé mzdy v národním hospodářství. Takto vypočtená výše měsíční minimální mzdy se zaokrouhluje na celé stokoruny nahoru. To stanoví § 111 zákoníku práce, k podrobnostem zaručeného platu viz § 112 zákoníku práce.

Ministerstvo práce a sociálních věcí činí právě publikovaným sdělením zadost svým pravomocem a povinnostem vymezeným v § 111 odst. 7 písm. b), § 112 odst. 4 a § 128 odst. 3 zákoníku práce, když uvedlo, že pro stanovenou týdenní pracovní dobu 40 hodin činí pro rok 2027 měsíční minimální mzda 24 900 Kč a hodinová minimální mzda 148,30 Kč.

Nejnižší úrovně zaručeného platu pro stanovenou týdenní pracovní dobu 40 hodin činí pro rok 2027 pro skupinu prací 1. částka 24 900 Kč za měsíc, pro skupinu prací 2. částka 29 880 Kč za měsíc, pro skupinu prací 3. částka 34 860 Kč za měsíc a pro skupinu prací 4. částka 39 840 Kč za měsíc. Ve sdělení je však uvedeno, že se stanovení úrovně nejnižšího zaručeného platu pro rok 2027 nepoužije, pokud bude § 112 zákoníku práce, na jehož základě bylo vydáno, zrušen na základě novely, jejíž (vládní) návrh je aktuálně projednáván na půdě Poslanecké sněmovny pod číslem sněmovního tisku 300 a jejíž účinnost je plánována právě od počátku roku 2027.  

Rozpětí výše příplatku za práci ve ztíženém pracovním prostředí pak pro rok 2027 činí 1 245 až 3 735 Kč měsíčně.

Sdílet článek
Anag novinky 2026
X

Další články

Změny v legislativě

Novela vyhlášky stanovící průměrné ceny pohonných hmot pro účely poskytování cestovních náhrad

Novela vyhlášky stanovící průměrné ceny pohonných hmot pro účely poskytování cestovních náhrad
Změny v legislativě

Normativní nájemné pro účely dávky státní sociální pomoci

Normativní nájemné pro účely dávky státní sociální pomoci
Změny v legislativě

Nařízení vlády o dalším cenovém výměru regulujícím ceny některých pohonných hmot

Nařízení vlády o dalším cenovém výměru regulujícím ceny některých pohonných hmot
Změny v legislativě

Novela nařízení o stanovení podmínek poskytování přímých plateb zemědělcům

Novela nařízení o stanovení podmínek poskytování přímých plateb zemědělcům
Změny v legislativě

Nařízení o vyhlášení evropsky významných lokalit zařazených do evropského seznamu

Nařízení o vyhlášení evropsky významných lokalit zařazených do evropského seznamu
Webinar VZMR