Vydána v intencích zákona o potravinách a tabákových výrobcích upravuje způsob poskytování informací o čaji, kávě a kávovinách, druhy čaje, kávy a kávovin s členěním na skupiny a podskupiny, pro jednotlivé druhy čaje, kávy a kávovin požadavky na jakost vztahující se k názvu a přípustné záporné hmotnostní odchylky balení jednotlivých druhů čaje, kávy a kávovin, a nakonec minimální technologické požadavky pro čaj, kávu a kávoviny.
Je projevem transpozice směrnice 1999/4/ES o kávových a cikorkových extraktech, navazuje rovněž na přímo použitelná evropská nařízení č. 178/2002, kterým se stanoví obecné zásady a požadavky potravinového práva, zřizuje se Evropský úřad pro bezpečnost potravin a stanoví postupy týkající se bezpečnosti potravin, č. 852/2004 o hygieně potravin, č. 1308/2013, kterým se stanoví společná organizace trhů se zemědělskými produkty, a č. 1169/2011 o poskytování informací o potravinách spotřebitelům.
Nahrazuje přitom dosavadní právní úpravu prezentovanou vyhláškou č. 330/1997 Sb., kterou se provádí § 18 písm. a), d), j) a k) zákona č. 110/1997 Sb., o potravinách a tabákových výrobcích a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, pro čaj, kávu a kávoviny. Ta se s účinností nové vyhlášky zrušuje, a to včetně svých novel.
Důvodová zpráva prozrazuje, že hlavní motivací Ministerstva zemědělství pro rekodifikaci této právní úpravy byla snaha přizpůsobit požadavky na výrobu čaje, kávy a kávovin novým vědeckým poznatkům a technologickému vývoji v potravinářství, stejně tak jako výše zmíněným aktuálním přímo použitelným předpisům Evropské unie. Zohledněny přitom rovněž byly zkušenosti získané při praktické aplikaci dosavadní vyhlášky.
Snahou bylo především stanovit seznam rostlin a jejich částí pro výrobu ovocných a bylinných čajů a roztřídit čaje, kávy a kávoviny na druhy, skupiny a podskupiny, vše proto, aby čaj, káva a kávoviny byly pro spotřebitele označeny takovým způsobem, jenž zamezí klamání či uvádění spotřebitele v omyl co do charakteru a kvality dané potraviny.
Diskuze k článku ()