Vyhláška vydaná Ministerstvem dopravy k provedení § 67a odst. 3 a § 67c odst. 2 zákona o námořní plavbě nově upravuje obsah, rozsah a způsob provádění výcviku a školení členů posádky, podmínky bezpečného stavu lodě, jejího zařízení a vybavení z hlediska ochrany zdraví při práci, podrobnosti zásad a postupů pro zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, ale také místa uložení výtisků zásad a postupů bezpečnosti práce na lodi. Má přitom vyhovovat požadavkům relevantní evropské právní úpravy představované směrnicemi 1999/63/ES o dohodě o úpravě pracovní doby námořníků uzavřené mezi Svazem provozovatelů námořních plavidel Evropského společenství (ECSA) a Federací odborů pracovníků v dopravě v Evropské unii (FST), 2009/13/ES, kterou se provádí dohoda k Úmluvě o práci na moři z roku 2006 uzavřená Svazem provozovatelů námořních plavidel Evropského společenství (ECSA) a Evropskou federací pracovníků v dopravě (ETF), a 89/391/EHS o zavádění opatření pro zlepšení bezpečnosti a ochrany zdraví zaměstnanců při práci.
Nahrazuje dosavadní právní úpravu prezentovanou vyhláškou č. 25/2001 Sb., o pravidlech bezpečnosti práce na námořní obchodní lodi, jež se, s účinností nové vyhlášky, zrušuje. Nová právní úprava z předchozí v podstatě vychází. Ministerstvo dopravy však dospělo k závěru, že je vhodné, vzhledem k vývoji, k němuž došlo od roku jejího vydání, tedy od roku 2001, ji podstatně revidovat. Rovněž bylo nutné na úrovni podzákonných právních předpisů adekvátně zareagovat na poslední novelu zákona o námořní plavbě, jež je účinná již od poloviny roku 2015. Cesta plnohodnotné rekodifikace se pak jevila jako nejvhodnější.
Vyhláška nabyla účinnosti dnem 26.12.2015.
Diskuze k článku ()