Vyhláška vydaná Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy podle § 19, § 23 odst. 3 a § 26 odst. 4 školského zákona nově v podrobnostech upravuje pravidla vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami, vzdělávání žáků uvedených v § 16 odst. 9 školského zákona a vzdělávání žáků nadaných. Nahrazuje dosavadní právní úpravu prezentovanou vyhláškou č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných. Ta se, s účinností nové vyhlášky, zrušuje, a to včetně svých novel.
Jako stěžejní důvod, pro který bylo potřeba nově pravidla vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných upravit a rekodifikovat tak dosavadní právní úpravu, Ministerstvo školství uvádí potřebu adekvátně zareagovat na novelu školského zákona publikovanou ve Sbírce zákonů pod č. 82/2015 Sb.
Konkrétně má jít o systematické rozčlenění podpůrných opatření podle jejich věcné i finanční náročnosti, o zpřesnění pravidel přiznávání podpůrných opatření s důrazem na kvalitní diagnostiku, spolupráci rodičů, poradenských zařízení a škol, a o dostupnost revizních nástrojů. Důležitou materií jsou také pojistky proti zneužívání podpůrných opatření, a to, mimo jiné, s ohledem na závazky, jež Česká republika přijala.
Vyhláška nabývá účinnosti se začátkem následujícího školního roku, tedy dnem 1.9.2016.
Diskuze k článku ()