Ten byl zákonodárcem přijat jako jedno ze sady opatření realizovaných v režimu stavu legislativní nouze v souvislosti s aktuální epidemií nákazy virem COVID-19 na území České republiky. V rámci boje s ní vláda přijala některá omezující opatření, jež mohou mít negativní dopad na podnikání. Tyto negativní dopady spočívají jednak přímo v nařízení uzavřít provozovny, jednak v povinnosti přijmout opatření, jež provoz podnikatelské činnosti ztěžují. Jejich následkem jsou aktuální propady tržeb, lze však očekávat přetrvávání negativních důsledků ještě nějakou dobu po skončení omezujících opatření.
Proto zákonodárce, jak vysvětluje důvodová zpráva, přistoupil k faktickému odložení startu závěrečné fáze evidence tržeb o tři měsíce. Tímto krokem je především sledován cíl omezit návštěvy finančních úřadů poplatníky například za účelem vyzvednutí autentizačních údajů či bloků účtenek. S ohledem na uzavření či omezení fungování části provozoven by mohlo také docházet ke komplikacím pro nyní již evidující poplatníky, a to například při zajišťování technické podpory nebo získání nových autentizačních údajů. Z tohoto důvodu má být prominuto plnění povinností podle zákona o evidenci tržeb, a to po dobu trvání nouzového stavu v rozsahu všech povinností vyplývajících z tohoto zákona s výjimkou povinnosti zacházet s autentizačními údaji, certifikátem pro evidenci tržeb a blokem účtenek tak, aby se předešlo jejich zneužití, a v období dalších 3 kalendářních měsíců v rozsahu evidenční povinnosti a povinnosti umístit informační oznámení.
Deklarovaným cílem tohoto opatření je omezit administrativní povinnosti poplatníků po dobu trvání nouzového stavu, přičemž důvodem prodloužení výjimky pro evidenční povinnost o další 3 měsíce je snaha poskytnout poplatníkům dostatečný čas na přípravu na opětovné zahájení evidence tržeb, případně na její zahájení u těch poplatníků, kteří doposud povinnost evidovat tržby neměli.
Své účinnosti zákon nabyl dnem 27. 3. 2020.
Diskuze k článku ()