Skandál kolem zfalšovaných údajů o emisích u Volkswagenu (VW) nabírá na obrátkách: Šéf koncernu Winterkorn odstoupil a zdá se, že i v Evropě je postižených několik tisícovek aut. To samé zřejmě platí i pro některé modelové řady značky Audi, vybavené motorem podobného typu. Podle studie ADAC a ICCT se manipulace údajů o emisích může týkat dalších aut, a to značek Volvo, Renault, Hyundai a Opel.
V této souvislosti se nabízí otázka, jaká práva mají kupující těchto vozů. V úvahu přichází nárok na snížení kupní ceny popř. na náhradu škody či dokonce úplné zrušení kupní smlouvy.
Ostatní práva z vadného plnění, jako nárok na dodatečnou opravu, snížení kupní ceny nebo úplné odstoupení od smlouvy lze uplatňovat pouze u vozidel, která mohou být právně označena jako vadná. V tom však dosud není zcela jasno.
O vadě by se dalo hovořit v případě, že by kromě manipulace s emisními údaji docházelo i k manipulaci s údaji o spotřebě pohonných hmot. Jestli se tak stalo, se dozvíme až v průběhu následujících dnů a měsíců.
V úvahu přichází principiálně také zrušení smlouvy jejím napadením. Kupující musí každopádně prokázat, že byl za prvé záměrně klamán ohledně informací o emisních údajích a za druhé, že se pro koupi vozidla rozhodl právě na základě tohoto omylu. Zdá se nepravděpodobné, že by při koupi auta hrála roli skutečnost, zda vozidlo vyhovuje požadavkům na ochranu životního prostředí; při koupi vozidla se většina kupujících rozhoduje podle jiných aspektů, jako je vnitřní uspořádání, design, maximální rychlost a spotřeba.
Zdroj: BNT journal
Kontakt na autora: sebastian.harschneck@bnt.eu
Diskuze k článku ()