Předmětný nález (sp. zn. II. ÚS 3181/18) se netýkal eurovoleb, ale voleb do obecních zastupitelstev, ale u obou se nepochybně využije zákon o sdružování v politických strnách, podle kterého strany a hnutí musí zvolit takový název a zkratku, které se budou výrazně lišit od názvů a zkratek existujících stran a hnutí, aby nebyly vzájemně zaměnitelné.
V projednávaném případě zde byl problém, že nešlo o označení politické strany či hnutí, ale o označení koalice. Výše uvedené pravidlo však podle Ústavního soudu platí i pro označování koalic. Pochopitelně s tím rozdílem, že koalice může použít názvy jednotlivých stran, které koalici tvoří.
Ústavní soud konkrétně uvádí, že název volební strany (tj. politické strany, hnutí či koalice) nesmí být zaměnitelný s názvem ani zkratkou politické strany nebo politického hnutí registrovaných podle zákona o sdružování v politických stranách a v politických hnutích, které se nepodílely na vytvoření této volební strany. Pokud si volební strana zvolí zaměnitelný název, jde o závadu kandidátní listiny, kterou je registrační úřad povinen se zabývat.
Rozhodne-li registrační úřad o registraci kandidátní listiny volební strany, jejíž název je zaměnitelný, lze se proti provedení registrace domáhat soudní ochrany v režimu příslušného zákona. Pro volby do obecních zastupitelstev jde o § 59 odst. 2 zákona o volbách do zastupitelstev obcí. V případě eurovoleb to pak bude zřejmě § 56 zákona o volbách do Evorpského parlamentu. V obou případech je zde však velmi krátká lhůta 2 dnů, v níž se musí dotčený subjekt obrátit na soud.
Celý text judikátu si můžete přečíst zde
Diskuze k článku ()