Menu

Změny v legislativě

Další usnesení o přijetí krizového opatření týkajícího se orgánů veřejné moci a správních orgánů

Změny v legislativěVyšlo ve Sbírce zákonůMgr. Martin Glogar04.11.2020
Mgr. Martin Glogar04.11.2020Náhled dokumentu v právním informačním systému CODEXIS

Dne 30. 10. 2020 bylo ve Sbírce zákonů publikováno pod č. 445/2020 Sb. usnesení vlády České republiky o přijetí krizového opatření.

Vláda jím v souladu s čl. 5 a 6 ústavního zákona o bezpečnosti České republiky a v návaznosti na vyhlášení nouzového stavu z důvodu ohrožení zdraví v souvislosti s prokázáním výskytu koronaviru na území České republiky s účinností od 4. 11. 2020 do (prozatím) 20. 11. 2020 včetně opětovně formulovala pravidla mající zabránit dalšímu šíření epidemie týkající se v tomto případě orgánů veřejné moci a správních orgánů.

I nadále uložila orgánům veřejné moci a správním orgánům omezený provoz vyplývající z nouzového stavu v rámci všech svých pracovišť. Ten má spočívat především v omezení práce a státní služby zejména na ty agendy, jejichž výkon musí být bezpodmínečně kontinuálně zajišťován, a to zejména k zajištění chodu veřejné správy a služeb veřejné správy v nezbytně nutném rozsahu a plnění úkolů vlády České republiky směřujících k dosažení cílů nouzového stavu, a dále v omezení osobního kontaktu státních zaměstnanců, zaměstnanců a dalších úředních osob s adresáty veřejné správy a dalšími externími osobami jen na nezbytně nutnou úroveň. To má být realizováno například upřednostňováním písemného, elektronického či telefonického kontaktu před kontaktem osobním ve všech případech, kdy je to možné (osobní kontakt veřejnosti v úředních hodinách v rozsahu stanoveném tímto krizovým opatřením však musí být umožněn, pro podrobnosti viz dále), příjmem veškerých dokumentů od klientů a veřejnosti pouze prostřednictvím pracoviště podatelny, je-li zřízeno, a vždy, kdy je to možné, upřednostněním elektronické komunikace, či přijetím opatření omezujících přímý kontakt v případech, kdy dochází ke kontaktům se zaměstnanci jiných orgánů a institucí. Veškerá jednání mají být prováděna za zvýšených hygienických opatření. Vše uvedené má být přiměřeně použito také pro vnitřní styk zaměstnanců v rámci orgánu.

Omezen má být rovněž rozsah úředních hodin, a to na dva dny v týdnu v rozsahu pěti hodin v daném dni, a to v čase dostupném pro veřejnost. Usnesení však vymezuje výjimky, kdy se omezení rozsahu úředních hodin neuplatní. Jde o případy, kdy dosavadní rozsah úředních hodin orgánu rozsah stanovený tímto krizovým opatřením nepřesahoval, kdy by omezení rozsahu úředních hodin ohrozilo činnost orgánu nebo nepřiměřeně omezilo práva klientů a veřejnosti, či kdy byl klientovi již předem termín k dostavení se na pracoviště orgánu potvrzen.

Chod jednotlivých útvarů má být zajišťován vždy nejnižším možným počtem zaměstnanců přítomných na pracovišti, který je nutné pro jeho činnost ještě zachovat, přičemž takové zajištění činnosti orgánu má být prováděno tak, aby případné karanténní opatření vůči části zaměstnanců neohrozilo akceschopnost orgánu (tedy například střídání oddělených skupin zaměstnanců orgánu či práce na dálku).

Usnesení fakticky navazuje na usnesení publikované ve Sbírce zákonů pod č. 426/2020 Sb., jež opatření týkající se orgánů veřejné moci a správních orgánů upravovalo doposud a jehož účinnost uplynutím dne 3. 11. 2020 skončila. Od 4. 11. 2020 je pak do (prozatím) 20. 11. 2020 včetně v tomto směru účinné právě publikované usnesení.

Mgr. Martin Glogarprávník a analytik oddělení právních systémů ATLAS consulting spol. s r.o.
0%
Hodnocení článku
Pro hodnocení článku musíte býtpřihlášen/a
Přidat komentář
Pro přidání komentáře musíte být přihlášen/a
Přihlásit se
Zapomenuté heslo
Jěště nemáte svůj účet?
Založte si účet a získejte spoustu výhod
Elektronický časopis
Mám zájem o elektronický časopis
Mediální partneři
Tento web využívá cookies pro zajištění funkčnosti webu a získání statistik návštěvnosti webu

Partneři projektu

Všichni partneři