Vláda jím v intencích zákona o ochraně ovzduší stanovuje způsob zařazení silničních motorových vozidel do emisních kategorií, vzory emisních plaket, pravidla pro označení silničního motorového vozidla příslušnou emisní plaketou, a nakonec bližší podmínky distribuce emisních plaket a jejich cenu. Nahrazuje přitom dosavadní právní úpravu prezentovanou nařízením vlády č. 56/2013 Sb., o stanovení pravidel pro zařazení silničních motorových vozidel do emisních kategorií a o emisních plaketách. To se s účinností nového nařízení zrušuje.
Ministerstvo životního prostředí, jež pro vládu návrh nového nařízení připravilo, doplňuje, že rekodifikace byla již vzhledem k zastaralosti stávajícího rozřazení vozidel do emisních kategorií žádoucí. Ve zmíněné zastaralosti právní úpravy v tomto ohledu totiž spatřovalo příčinu toho, že obcemi dosud nejsou vyhlašovány nízkoemisní zóny v intencích § 14 zákona o ochraně ovzduší. Rada obce totiž může za účelem omezení znečištění ovzduší z dopravy na svém území nebo jeho části opatřením obecné povahy vydaným v přenesené působnosti stanovit zónu s omezením provozu silničních motorových vozidel. Za stávající právní úpravy by však efekt nízkoemisní zóny byl při současných parametrech vozidel v jednotlivých kategoriích v konfrontaci s vynaloženými prostředky velmi nedostatečný. Proto byla přijata právní úprava nová, díky níž se má popsaná situace změnit.
Nové nařízení své účinnosti nabývá dnem 1. 7. 2020.
Diskuze k článku ()