Jde o rozsáhlou novelu měnící především první z uvedených zákonů v bezmála půl druhé stovce změnových bodů. Důvodová zpráva popisuje, že mezi roky 2013 a 2016 byl orgány Evropské unie projednán a přijat tzv. čtvrtý železniční balíček, který tvoří šestice základních právních předpisů Evropského parlamentu a Rady, přičemž v nejobecnější rovině lze konstatovat, že tyto předpisy sledují cíl spočívající v revitalizaci železničního sektoru a ve zvýšení jeho konkurenceschopnosti ve srovnání s jinými druhy dopravy. Předmětné evropské předpisy přitom lze z hlediska postupu jejich projednávání a jejich věcného obsahu zařadit do dvou „pilířů“, a sice do pilíře technického a pilíře tržního.
Novelizační zákon, jež, ze své převážné části, aktuálně nabývá účinnosti, je zaměřen na implementaci předpisů tzv. technického pilíře čtvrtého železničního balíčku. Zákon zaměřený na implementaci předpisů tzv. tržního pilíře čtvrtého železničního balíčku mu předcházel, když byl přijat a ve Sbírce zákonů publikován pod č. 367/2019 Sb.
Hlavním deklarovaným cílem aktuálně referovaného zákona tak je provést řádnou transpozici evropské směrnice 2016/797 o interoperabilitě železničního systému v Evropské unii a evropské směrnice 2016/798 o bezpečnosti železnic do vnitrostátního českého právního řádu.
Zákon své účinnosti nabyl, ovšem s výjimkou některých ze svých ustanovení, dnem 1. 2. 2022.
Diskuze k článku ()