Novela, k jejíž prvotní iniciaci došlo na půdě Senátu, je dle důvodové zprávy výsledkem průběžného hodnocení působení zákona o jednacím řádu Senátu, a to jak v parlamentní praxi, tak co do souladu s měnícím se právním řádem. Zaobírá se poměrně různorodou skupinou otázek, jež se ukázaly být problematickými, a to z důvodu jejich interpretační spornosti, případně nedostatečné šíře úpravy.
Jde například o modifikaci institutu „nezabývání se návrhem zákona“, která souvisí se snahou uchovat možnost rozpravy, stojí-li o ni relevantní menšina, či o změny týkající se jednání Senátu o zákonných opatřeních Senátu. Ty zohledňují zkušenosti, které Senát při aplikaci daných zákonných ustanovení získal v době, kdy byla Poslanecká sněmovna rozpuštěna. Další ze změn spočívá v tom, že součástí pozměňovacího návrhu podaného na schůzi Senátu, který má obligatorně písemnou formu, bude nově nutně muset být též odůvodnění. Má tak být možné lépe identifikovat účel navrhované zákonné změny. Další změny se pak týkají například úpravy jednání Senátu o návrhu zákona, kterým mu byl vrácen Poslaneckou sněmovnou k dopracování, pravidel jednání o peticích či textu v průkazu senátora, v němž nebylo doposud stále reflektováno zrušení bezplatné hromadné přepravy.
Zákon nabývá účinnosti, s výjimkou jednoho ze svých ustanovení týkajícího se právě průkazu senátora, dnem 19.2.2015.
Diskuze k článku ()