Novela zákona o námořní plavbě

Dne 11. 8. 2020 byl ve Sbírce zákonů publikován pod č. 339/2020 Sb. zákon, kterým se mění zákon č. 61/2000 Sb., o námořní plavbě, ve znění pozdějších předpisů.

právník a analytik oddělení právních systémů, ATLAS consulting spol. s r.o.
Foto: Shutterstock
Náhled dokumentu v právním informačním systému CODEXIS

Primárním cílem této novely o pěti desítkách změnových bodů je realizovat transpozici příslušné evropské směrnice do českého právního řádu. Konkrétně jde o směrnici 2018/131, kterou se provádí dohoda uzavřená Svazem provozovatelů námořních plavidel Evropského společenství (ECSA) a Evropskou federací pracovníků v dopravě (ETF) za účelem změny směrnice 2009/13/ES v souladu se změnami Úmluvy o práci na moři z roku 2006 přijatými v roce 2014. Stejně tak má jít o adaptaci českého právního řádu na přímo použitelné evropské nařízení č. 1257/2013 o recyklaci lodí. Nakonec je zmiňováno rovněž zpřesnění již provedené transpozice evropské směrnice 2014/90/EU o lodní výstroji. Jak už názvy těchto evropských předpisů napovídají, změny se mají tematicky týkat především pracovně právních souvislostí a systému finančních záruk, recyklace lodí a lodní výstroje.

Kromě implementace těchto evropských předpisů důvodová zpráva zmiňuje rovněž nemnohé změny unijně nerelevantní, na jejichž potřebu provedení poukázala aplikační praxe, ať již jde například o explicitní vyloučení možnosti provozovat pro námořní plavbu lodě s jaderným pohonem pod státní vlajkou České republiky, o úpravu požadavků na usazení provozovatele námořního plavidla, o omezení věku lodi pro účely jejího zápisu do námořního rejstříku či o čerpání digitalizovaných fotografií a podpisů z informačních systémů a evidencí, ale i o změny další.    

Své účinnosti zákon nabývá, ovšem s výjimkou některých ze svých ustanovení, dnem 1. 10. 2020.

Hodnocení článku
0%
Pro hodnocení článku musíte být přihlášen/a

Diskuze k článku ()

Pro přidání komentáře musíte být přihlášen/a

Související články

Další články