Důvodová zpráva k okolnostem vzniku úvah stojících na počátku této novelizace popisuje, že se po přibližně třech letech existence a činnosti Národní sportovní agentury jakožto ústředního orgánu státní správy, do jehož působnosti patří podpora sportu, turistiky a sportovní reprezentace státu, mělo ukázat, že agentura nefunguje zcela optimálně. Odkazuje se přitom například na výsledky veřejnosprávní kontroly Ministerstva financí, pozdní vyhlašování dotačních výzev a jejich pozdní vyhodnocování, pozdní plnění či dokonce neplnění některých úkolů vyplývajících ze zákonem stanovené působnosti Národní sportovní agentury apod. Bylo vyhodnoceno, že její dosavadní organizační struktura optimální fungování agentury nepodporovala. Mělo jít zejména o absenci jakéhokoliv kolektivního řídícího orgánu a dozorčího či kontrolního orgánu, oproti jiným ústředním orgánům státní správy o relativně nízce stanovené kompetenční požadavky na osoby ve vedoucích funkcích, o velmi nejasný vztah při realizaci operativních úkolů státu v oblasti sportu mezi agenturou a vládou České republiky apod.
Jak zákonodárce uvádí, jeho ambicí v žádném případě nebylo prostřednictvím této novely komplexně vyřešit veškeré aktuální problémy českého sportu; deklarovaným cílem bylo realizovat organizačně-funkční změny ve struktuře agentury, jež budou způsobilé přispět k jejímu lepšímu a efektivnějšímu fungování.
Vedle zákona o podpoře sportu je novelizován rovněž zákon o státní službě a zákon o platu a dalších náležitostech spojených s výkonem funkce představitelů státní moci a některých státních orgánů a soudců a poslanců Evropského parlamentu.
Diskuze k článku ()