Dle důvodové zprávy bylo cílem zákonodárce upravit v oblasti sociálních služeb několik základních okruhů, jejichž pojetí nebylo doposud zcela vyhovující. Předně má jít o nové nastavení financování sociálních služeb v návaznosti na přechod tohoto financování na kraje. Dosavadní stav totiž neměl zaručovat dostatečnou ochranu a transparentnost systému, což má novela změnit. Stejně tak dochází k úpravě definice střednědobého plánu a sítě sociálních služeb, respektive k jejímu rozšíření o některé aspekty, jež v ní doposud nebyly zahrnuty a jejichž absence činí v praxi jisté obtíže. Důvodem je úprava oblasti financování a jeho navázání na celý systém. Zpřesňuje se výklad obsahu pojmu „síť sociálních služeb“, a to tak, aby bylo co nejlépe koncepčně vymezeno, jaké sociální služby jsou jejím obsahem. Další ze změn se pak týkají převodu kompetencí k výkonu inspekcí poskytování sociálních služeb na Ministerstvo práce a sociálních věcí. Úřad práce České republiky se má především vrátit ke svému původnímu poslání, jímž je realizace politiky zaměstnanosti. Poslední skupina změn pak vychází z předpokladu, že sociální práci by měli primárně vykonávat absolventi oborů zaměřených na sociální oblasti.
Vedle zákona o sociálních službách je novelizován rovněž zákon o pomoci v hmotné nouzi a zákon o Úřadu práce České republiky. Zákon nabývá účinnosti, s výjimkou některých ze svých ustanovení, dnem 1.1.2015.
Diskuze k článku ()