Vyhláška o rozsahu financování Ředitelství silnic a dálnic

Dnem 1. 1. 2024 své účinnosti nabývá vyhláška o rozsahu financování Ředitelství silnic a dálnic s. p. a způsobu výpočtu výše finančních prostředků poskytovaných mu Státním fondem dopravní infrastruktury. Ve Sbírce zákonů byla publikována pod č. 342/2023 Sb.

právník a analytik oddělení právních systémů, ATLAS consulting spol. s r.o.
Zrychlení vyvlastnění
Foto: Pixabay
Náhled dokumentu v právním informačním systému CODEXIS

Ministerstvo dopravy jí v intencích zákona o Státním fondu dopravní infrastruktury stanovuje rozsah financování nebo předfinancování činnosti Ředitelství silnic a dálnic s. p., které jsou předmětem smlouvy uzavírané Státním fondem dopravní infrastruktury s Ředitelstvím silnic a dálnic s. p. na dobu 3 let, a způsob výpočtu výše finančních prostředků poskytovaných Státním fondem dopravní infrastruktury Ředitelství silnic a dálnic s. p. na základě smlouvy.

Ministerstvo dopravy přibližuje, že vyhláška byla zpracována k provedení § 3 odst. 5 a 6 novelizovaného znění zákona č. 104/2000 Sb., o Státním fondu dopravní infrastruktury, jež doprovází transformaci státní příspěvkové organizace Ředitelství silnic a dálnic ČR na právní formu státní podnik. Transformace je předmětem novelizačního zákona č. 184/2023 Sb., kterým se mění zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony.

Důvodová zpráva pak podrobněji vysvětluje, že cílem vyhlášky je především stanovení výpočtu výše provozní platby na základě tříleté smlouvy. K tomu bylo nejprve potřeba nadefinovat strukturu předmětné provozní platby, respektive nákladů, které má provozní platba krýt, dalším zásadním prvkem definice provozní platby pak je nastavení valorizačního mechanizmu pro jednotlivé roky.

Obecně tedy bylo, dle důvodové zprávy, v souvislosti s transformací státní příspěvkové organizace Ředitelství silnic a dálnic ČR do právní formy státního podniku potřebné upravit vztah mezi státním podnikem a poskytovatelem provozní platby – Státním fondem dopravní infrastruktury. Cílem je především stanovit rozsah činností zajišťovaných státním podnikem a s těmito činnostmi svázaných nákladů, které budou financovány tříletou smlouvou uzavřenou mezi těmito dvěma subjekty. Tříletá smlouva, která bude pokrývat běžné činnosti zajišťované státním podnikem, zejména pak údržbu dálnic a silnic první třídy, má nastavit stabilní a predikovatelné financování těchto činností, což je z pohledu státního podniku, jakožto podnikatelského subjektu odděleného od státního rozpočtu, naprosto klíčové.

Hodnocení článku
0%
Pro hodnocení článku musíte být přihlášen/a

Diskuze k článku ()

Pro přidání komentáře musíte být přihlášen/a

Související články

Další články