Díky této novele má služební zákon publikovaný ve Sbírce zákonů již v roce 2002 nabýt po více než dvanácti letech své účinnosti, byť v zásadně pozměněné podobě. Dle důvodové zprávy totiž státní správě chybí, kromě dokončení reformy veřejné správy na ústřední úrovni, především účinný služební zákon. Vychází se z předpokladu, že státní službu je nezbytné jednotně organizovat, řídit, kontrolovat a výrazněji oddělit od politického vlivu, rovněž je deklarována potřeba napříště prostřednictvím centrální systemizace schvalované vládou zabránit nepromyšleným a chaotickým zásahům do struktury veřejné správy. Absence chybějícího služebního zákona se má negativně projevovat právě na ústřední úrovni státní správy, kdy nestabilita odborného úřednického aparátu, nevyvozování odpovědnosti za zjevná řídící či pracovní selhání, netransparentnost rozdělení odpovědnosti, absence koncepčního řízení a v zásadě nulová horizontální spolupráce či koordinace na ústřední úrovni má zásadně negativně ovlivňovat kvalitu veřejné správy. K odstranění všech těchto negativních jevů má právě služební zákon významně přispět.
Zákon byl dne 3.10.2014 doručen k podpisu prezidentu republiky. Pokud jej ten podepíše, o čemž však sám již dříve vyjádřil své pochybnosti, nic nebude bránit jeho publikaci ve Sbírce zákonů.
Diskuze k článku ()