Loni se na kancelář ombudsmanky obrátilo asi sto lidí, kteří se cítili podvedeni nebo jinak poškozeni po podpisu smluv se zástupci firem dodávajících zboží či nejrůznější služby. Počet těchto stížností se ve srovnání s rokem 2013 nezměnil, podstatně se ale změnil jejich obsah, zdůraznil zástupce ombudsmanky.
Snížil se počet stížností na prodejní zájezdy, jejichž účastníci jsou na výletech nuceni ke koupi zboží. Naopak ale vzrostly připomínky lidí k zástupcům firem, kteří nabízejí přechod od jednoho dodavatele energií k druhému. Problémem je podomní prodej a také nejrůznější lákavě vypadající soutěže, kdy je spotřebiteli nabízena výhra za nákup nějakého zboží.
Křeček, který se ochraně práv spotřebitelů věnuje, vítá, že mnohé obce a města zakázaly podomní prodej. Za významné považuje to, že od loňského ledna musejí pořadatelé předváděcích akcí předem tato setkání se zákazníky hlásit České obchodní inspekci (ČOI). Podle Křečka je ale nutná další osvěta mezi lidmi.
Měli by podle něj například vědět, že od spotřebitelské smlouvy, uzavřené mimo provozovnu podnikatele, mohou odstoupit do 14 dní bez udání důvodů. Stačí jen dané firmě zaslat písemné vyrozumění. Senioři by měli vědět, že si sami musí kontrolovat, zda jejich dodavatel elektrické energie nezvýšil ceny, protože zatím nemá povinnost je o tom adresně informovat.
To by se ale podle Křečka mělo změnit. Ombudsmanka Anna Šabatová v uplynulých dnech zákonodárce v souvislosti s přípravou novely energetického zákona upozornila na to, že o změnách ceny energií by měli být odběratelé informováni písemně.
"Je nepřiměřené požadovat po zákazníkovi, aby sám kontroloval internetové stránky dodavatele energií a pátral po změně ceny. Navíc mnozí senioři internet nemají," dodal Křeček.
Diskuze k článku ()