ochrana spotřebitele

Spotřebitelské právo v éře umělé inteligence

Spotřebitelské právo v éře umělé inteligence

Rozvoj umělé inteligence a algoritmického zpracování dat zásadně proměňuje podobu spotřebitelských smluv. Zatímco tradiční spotřebitelský vztah vycházel z určité standardizace podmínek a rovnosti přístupu ke zboží či službám, dnešní digitální realita se tomuto ideálu čím dál více vzdaluje. V prostředí e-commerce dochází k masivní personalizaci nabídek, cen i smluvních podmínek – často bez vědomí spotřebitele a bez jakékoli transparentnosti.

Dvojí kvalita potravin v České republice a na Slovensku: aktuální fakta a trendy
Kvóty na vybrané tuzemské potraviny v obchodech nebudou

Dvojí kvalita potravin v České republice a na Slovensku: aktuální fakta a trendy

Dvojí kvalita potravin bylo v minulých letech často diskutovaným tématem, které upoutalo pozornost nejen spotřebitelů a médií, ale i evropských institucí. Zatímco Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI) v ČR zveřejnila aktuální informace o této problematice na základě již proběhlých kontrol, Slovensko zavedlo přísnější regulaci v polovině loňského roku, přičemž první kontroly byly oznámeny až nyní. Jaký přístup ke kontrolám volí jednotlivé země? A jaké dopady to má pro výrobce i spotřebitele?

Kolektiv autorů
Vítejte na palubě aneb právní úprava bezpečnosti letu

Vítejte na palubě aneb právní úprava bezpečnosti letu

Věděli jste o tom, že za známou frází Vítejte na palubě, kterou členové palubní posádky vítají příchozí pasažéry do letadla, se neskrývá pouze slušnost, ale její význam je daleko hlubší? A že úlohou letušek a stevardů není pouze servírovat čaj a kávu? Zapněte si pásy, čeká nás průlet právní úpravou bezpečnosti letu.

Jak dlouho může trvat sleva? Soud se nově vyjádřil k otázce dlouhotrvajících slev

Jak dlouho může trvat sleva? Soud se nově vyjádřil k otázce dlouhotrvajících slev

Krajský soud v Plzni zrušil rozhodnutí České obchodní inspekce, která pokutovala prodejce obuvi za to, že označoval dlouhodobě zlevněné zboží slovem „sleva“. Soud se neztotožnil s dosavadním postojem České obchodní inspekce k otázce trvání slevových akcí a představil vodítka, podle kterých je dle něj nutné k posuzování slev z hlediska jejich trvání přistupovat.

Kolektiv autorů
Neobjednané plnění jako klamavá obchodní praktika: Právní a ekonomický pohled
Nákupy z Číny

Neobjednané plnění jako klamavá obchodní praktika: Právní a ekonomický pohled

V poslední době lze na českém trhu pozorovat znepokojivý trend, kdy někteří podnikatelé, zpravidla v oblasti zásilkového nebo internetového prodeje, zasílají spotřebitelům zboží, které si tito zákazníci výslovně neobjednali. Po doručení zásilky následuje požadavek na úhradu poštovného, balného či jiné související částky. V některých případech je tato výzva doprovázena hrozbou vymáhání, ať už právní cestou, nebo za pomoci inkasních agentur. Cílem tohoto článku je analyzovat uvedenou praktiku jak z hlediska právního rámce v České republice a Evropské unii, tak z pohledu její ekonomické motivace a důsledků.

ČOI loni odhalila devět případů diskriminace, například cizinců či gayů

ČOI loni odhalila devět případů diskriminace, například cizinců či gayů

Praha 20. března (ČTK) - Česká obchodní inspekce (ČOI) loni zjistila pro kontrolách prodeje výrobků a poskytování služeb devět případů diskriminace spotřebitele. ČTK to dnes sdělil mluvčí inspekce František Kotrba. Bylo to kvůli národnosti či státní příslušnosti, rase, pohlaví, zdravotnímu postižení či sexuální orientaci.

ČTK