ochrana spotřebitele

Dvojí kvalita potravin v České republice a na Slovensku: aktuální fakta a trendy
Kvóty na vybrané tuzemské potraviny v obchodech nebudou

Dvojí kvalita potravin v České republice a na Slovensku: aktuální fakta a trendy

Dvojí kvalita potravin bylo v minulých letech často diskutovaným tématem, které upoutalo pozornost nejen spotřebitelů a médií, ale i evropských institucí. Zatímco Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI) v ČR zveřejnila aktuální informace o této problematice na základě již proběhlých kontrol, Slovensko zavedlo přísnější regulaci v polovině loňského roku, přičemž první kontroly byly oznámeny až nyní. Jaký přístup ke kontrolám volí jednotlivé země? A jaké dopady to má pro výrobce i spotřebitele?

Kolektiv autorů
Vítejte na palubě aneb právní úprava bezpečnosti letu

Vítejte na palubě aneb právní úprava bezpečnosti letu

Věděli jste o tom, že za známou frází Vítejte na palubě, kterou členové palubní posádky vítají příchozí pasažéry do letadla, se neskrývá pouze slušnost, ale její význam je daleko hlubší? A že úlohou letušek a stevardů není pouze servírovat čaj a kávu? Zapněte si pásy, čeká nás průlet právní úpravou bezpečnosti letu.

Jak dlouho může trvat sleva? Soud se nově vyjádřil k otázce dlouhotrvajících slev

Jak dlouho může trvat sleva? Soud se nově vyjádřil k otázce dlouhotrvajících slev

Krajský soud v Plzni zrušil rozhodnutí České obchodní inspekce, která pokutovala prodejce obuvi za to, že označoval dlouhodobě zlevněné zboží slovem „sleva“. Soud se neztotožnil s dosavadním postojem České obchodní inspekce k otázce trvání slevových akcí a představil vodítka, podle kterých je dle něj nutné k posuzování slev z hlediska jejich trvání přistupovat.

Kolektiv autorů
Neobjednané plnění jako klamavá obchodní praktika: Právní a ekonomický pohled
Nákupy z Číny

Neobjednané plnění jako klamavá obchodní praktika: Právní a ekonomický pohled

V poslední době lze na českém trhu pozorovat znepokojivý trend, kdy někteří podnikatelé, zpravidla v oblasti zásilkového nebo internetového prodeje, zasílají spotřebitelům zboží, které si tito zákazníci výslovně neobjednali. Po doručení zásilky následuje požadavek na úhradu poštovného, balného či jiné související částky. V některých případech je tato výzva doprovázena hrozbou vymáhání, ať už právní cestou, nebo za pomoci inkasních agentur. Cílem tohoto článku je analyzovat uvedenou praktiku jak z hlediska právního rámce v České republice a Evropské unii, tak z pohledu její ekonomické motivace a důsledků.

ČOI loni odhalila devět případů diskriminace, například cizinců či gayů

ČOI loni odhalila devět případů diskriminace, například cizinců či gayů

Praha 20. března (ČTK) - Česká obchodní inspekce (ČOI) loni zjistila pro kontrolách prodeje výrobků a poskytování služeb devět případů diskriminace spotřebitele. ČTK to dnes sdělil mluvčí inspekce František Kotrba. Bylo to kvůli národnosti či státní příslušnosti, rase, pohlaví, zdravotnímu postižení či sexuální orientaci.

ČTK
Online podvody
Reklamace

Online podvody

Podvody na internetu jsou stále častějším problémem, a proto je nezbytné vědět, jak rozpoznat podvodný e-shop, jaká práva má spotřebitel a jak postupovat v případě, že se stane obětí nekalého jednání. Právní rámec ochrany spotřebitele je upraven především v zákoně č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, a v zákoně č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele.