Tato novela je jedinou a poslední možností, jak předejít okamžitému zastavení investic Evropské unie do dopravních staveb, uvedlo ministerstvo. Ztráty by se podle něj mohly pohybovat až ve stovkách miliard korun. "Aby bylo definitivně zabráněno hrozícím sankcím ze strany Evropské komise, musí novela začít platit od 1. ledna 2015," upozornil ministr Brabec.
Podle ministerstva by novela měla mimo jiné umožnit širší účast veřejnosti v procesu povolování záměrů a zavést potvrzení, že v průběhu územního a stavebního řízení nedošlo k tak závažným změnám projektu, které by měly významný negativní vliv na životní prostředí. O případných žalobách vztahujících se k aplikaci tohoto zákona budou muset soudy rozhodnout do 90 dnů.
Ministerstvo životního prostředí zároveň připravuje změny v územním a stavebním řízení, které by měly začít platit od roku 2016. Proti úpravám, které EIA přinese do stavebního zákona, se na začátku června postavili stavbaři. Nelíbí se jim především navrhovaná novinka, že dokud soud nerozhodne o žalobě proti stavebnímu povolení, tak bude projekt pozastaven. Dosud taková žaloba odkladný účinek automaticky nemá, o případném pozastavení stavby do definitivního rozhodnutí o sporu musí rozhodnout soud takzvaným předběžným opatřením. O to musí ten, kdo žalobu podává, soud požádat.
Nová legislativa EIA je vedle služebního zákona jednou z podmínek, aby Evropská komise podepsala s Českou republikou strategickou Dohodu o partnerství. Tento dokument určuje, jakým způsobem bude Česko čerpat prostředky z evropských fondů v novém programovém období 2014 až 2020.
zdroj ČTK
Diskuze k článku ()