Na dotaz ČTK to uvedl mluvčí soudu Adam Wenig. Správa železnic v roce 2019 podala žalobu na neplatnost smlouvy o budoucím prodeji pozemků, developer naopak trval na dodržení kontraktu. Dnešní rozhodnutí je pravomocné.
Mediální zástupce Amádeus Real Karel Samec uvedl, že rozhodnutí soudu potvrdilo dlouhodobé stanovisko firmy o tom, že smlouva byla uzavřena v souladu se zákonem. "Jsme rádi, že se tato záležitost vyjasnila a platnost smlouvy potvrdily i soudy. Smlouva také není pro Správu železnic nikterak nevýhodná," uvedl Samec. Dodal, že firma je připravena zaplatit za pozemky takovou cenu, kterou v době prodeje určí znalecký ústav, který správa vybere.
"Správa železnic zatím nemá k dispozici písemné vyhotovení rozsudku. Do jeho doručení věc nebudeme komentovat," sdělil ČTK mluvčí organizace Dušan Gavenda.
Smlouvu o smlouvě budoucí podepsaly obě strany v únoru 2018. Krátce poté nedobrovolně skončil tehdejší šéf správy Pavel Surý, který kontrakt podepsal. Nové vedení se rozhodlo smlouvu vypovědět, k mimosoudní dohodě s developerem ovšem nedospělo. Správa následně podala žalobu k soudu. Obvodní soud pro Prahu 1 ji loni v srpnu vyhodnotil jako nedůvodnou. Odvolací soud dnes toto rozhodnutí potvrdil.
Smlouva byla podle dřívějšího vyjádření Správy železnic uzavřena v rozporu se zákonem o privatizaci, protože ji neschválila vláda. Organizace tak namítala, že smlouva byla uzavřena neplatně. Firma Amádeus Real oponovala, že souhlas vlády nebyl nutný, a trvala na platnosti smlouvy. K žalobě podle developera vedly politické a konkurenční tlaky na zástupce Správy železnic.
Správa železnic podepsala smlouvu s Amádeus Real bez veřejné soutěže. Dokument počítá se stanovením ceny pozemků až v době transakce za pomoci znaleckých posudků tak, aby odpovídala cenám okolních pozemků. V registru smluv je uvedena cena 283 milionů korun, podle některých expertů se však cena pozemků pohybuje až kolem miliardy korun.
Na atraktivních pozemcích nedaleko Pražského hradu můžou v budoucnu vzniknout byty, kanceláře nebo obchody. Parcely u dejvického nádraží jsou pro Správu železnic klíčové kvůli připravované trati z Prahy do Kladna.
Diskuze k článku ()