Ombudsman přijal k opatřením proti šíření koronaviru 600 podnětů

Brno 20. prosince (ČTK) - Veřejný ochránce práv dosud přijal asi 600 podnětů, které se týkaly vládních opatření proti šíření nového typu koronaviru, nejvíce se jich týkalo ochrany spotřebitele. Většinu z nich už ombudsman vyřídil, řekla ČTK mluvčí Kanceláře veřejného ochránce práv Iva Hrazdílková.

ČTK Česká tisková kancelář

Ombudsman podněty ohledně opatření přijímá od jara, kdy začala platit první vládní opatření proti šíření nemoci covid-19. Do začátku května jich bylo asi 200. Další podněty chodily postupně. "Jsou podněty, které se vyloženě týkaly nebo týkají dopadů některého z vládních opatření a omezení. Těch bylo asi 600. Pak jsou ale další podněty, u nichž se s jistotou nedá určit, jestli ke vzniku problému epidemie nepřispěla, nebo do jaké míry," uvedla mluvčí.

Z těch 600, které s koronavirem s jistotou souvisely, se jich nejvíc týkalo ochrany spotřebitele v návaznosti na rušení zájezdů cestovních kanceláří a vydávání voucherů. Podněty se ale týkaly i zákazů návštěv v různých zařízeních či jarního uzavření hranic, což komplikovalo život pendlerům, nebo omezení vstupu cizinců do ČR. Dostával však i dotazy a výhrady v souvislosti s organizací výuky, přijímacími zkouškami a maturitami.

Vyřešil podle mluvčí většinu z těchto podnětů. V řadě případů byly stížnosti podle Hrazdílkové oprávněné v tom smyslu, že vyhlašovaná opatření například na některé situace nepamatovala. Ombudsman a jeho zástupkyně na to následně upozorňovali příslušná ministerstva a jednali s nimi o možnosti úprav podmínek.

"Ve většině případů šlo o objasnění, že podnět směřuje proti opatření vlády v rámci nouzového stavu a nelze ho řešit individuálně. Proto se ombudsman i jeho zástupkyně v jednotlivých agendách obracejí na příslušné ministry, upozorňují na obsah podnětů a doporučují přihlížet k určitým skutečnostem," uvedla mluvčí.

Tak tomu bylo například i v případě jarního zákazu otců u porodu, kdy ombudsman tehdejšího ministra zdravotnictví Adama Vojtěcha (za ANO) upozornil na nutnost podobná opatření občanům srozumitelně a podrobně zdůvodnit.

Institut ombudsmana vznikl v ČR v lednu 2000, posláním úřadu je chránit občany před byrokratickým přístupem státu. Ombudsman a jeho zástupce tak mohou řešit pouze stížnosti související s činností státních institucí.

Hodnocení článku
0%
Pro hodnocení článku musíte býtpřihlášen/a
Přidat komentář
Pro přidání komentáře musíte být přihlášen/a
Tento web využívá cookies pro zajištění funkčnosti webu a získání statistik návštěvnosti webu

Partneři projektu

Všichni partneři