Plánované změny DPH u elektronického obchodování v roce 2021
V novele zákona o DPH s plánovanou účinností od 1. 7. 2021 by mělo dojít ke změnám v uplatňování daně z přidané hodnoty (DPH) u elektronického obchodování (tzn. e-commerce).
Tyto změny se týkají pravidel pro určení členského státu zdanění a ovlivní zejména prodejce zboží, kteří uskutečňují prodeje zboží do jiných členských států EU koncovým zákazníkům například prostřednictvím e-shopů.
Uvedené změny jsou obsaženy v novele zákon o DPH, která je v současné době v legislativním procesu vedena pod sněmovním tiskem č. 867. Novela zákona o DPH nebyla dosud schválena, proto může být její účinnost posunuta.
S touto změnou pravidel dochází k rozšíření zvláštního režimu jednoho správního místa Mini One Stop Shop (MOSS) na One Stop Shop (OSS). Do tohoto zjednodušujícího režimu lze podávat přihlášky k registraci již od 1. 4. 2021 s tím, že odvod DPH s jeho využitím bude možný od 1. 7. 2021.
Využít OSS mohou prodejci zboží na dálku (e-shopy) zákazníkům do EU, poskytovatelé služeb zákazníkům v EU a provozovatelé elektronického rozhraní (digitální platforma).
Koho se tento režim týká?
Provozovatelem elektronického rozhraní je osoba povinná k dani, která za použití elektronického rozhraní (např. elektronického tržiště, platformy, portálu) usnadňuje dodání zboží nebo poskytnutí služby. Prodejci zboží využívají prostoru na tzv. elektronickém tržišti k prodeji svého zboží a provozovatel elektronického rozhraní umožňuje dodání mezi prodejcem a koncovým zákazníkem. Provozovatel elektronického rozhraní obvykle nastavuje podmínky dodání, přepravy, platby či vrácení zboží.
Pokud tedy například český plátce daně dodá zboží na dálku v hodnotě do 10 000 EUR, vystavuje daňové doklady s českou daní a odvádí daně v ČR. Pokud je však roční hodnota vyšší než 10 000 EUR ročně, má plátce daně dvě možnosti:
- Registruje se ve všech státech, kam dodal zboží a tam si plní daňové povinnosti.
- Registruje se do zvláštního režimu jednoho správního místa na portálu české daňové správy.
V těchto případech registrace OSS slouží k odvodu DPH v ČR u vybraných plnění, která jsou poskytována přeshraničně koncovým spotřebitelům do jiných států EU a u kterých vzniká povinnost odvodu DPH v členském státě spotřebitele (členský stát spotřeby). Dodavatel (uživatel OSS) se registruje do režimu OSS a odvádí DPH pouze v jednom členském státě EU (tedy ČR), ačkoliv se jedná o přeshraniční plnění v EU.
Použití zvláštního režimu jednoho správního místa (OSS) není povinné, ale výrazně zjednodušuje uživatelům odvod DPH u vybraných plnění, u nichž má být DPH vybraná v jiném členském státě EU.
Správcem daně zvláštního režimu jednoho správního místa je Finanční úřad pro Jihomoravský kraj, Územní pracoviště pro Brno I.
Zdroj: BNT journal
Novela zákona o DPH, Finanční zpráva/Novinky 2021/Daně
Další články
Meze povinnosti loajality společníka a obecná prevenční povinnost v kontextu společnické žaloby
Společnická žaloba podle § 157 zákona o obchodních korporacích (dále jen „ZOK“), představuje jeden z nástrojů ochrany společnosti před nečinností či zneužitím postavení jejího statutárního orgánu.[1] Opravňuje společníka, aby za společnost podal žalobu na náhradu újmy, případně na splnění povinnosti jednatele vyplývající z dohody podle § 53 odst. 3 ZOK proti jednateli, a v tomto řízení společnost zastupoval. S podáním společnické žaloby je přitom spojena mimo jiné povinnost zaplatit soudní poplatek.
Srážka se zvěří není výjimečná. Na co si dát pozor a jak postupovat po nehodě
Stačí okamžik a srážka se zvěří může způsobit vážné poškození vozidla. Riziko však nespočívá pouze v samotném střetu. Ke škodě může dojít i při snaze nehodě zabránit, například při vyhýbacím manévru. Způsob, jakým škoda vznikla, přitom může mít význam pro její posouzení z hlediska pojištění. Důležitou roli proto hraje rozsah sjednaného pojištění, jeho konkrétní podmínky i správný postup bezprostředně po nehodě.
Černá skříňka českého školství: Alokační algoritmus DiPSY ve světle GDPR a judikatury SDEU
Zavedení centrálního alokačního algoritmu do přijímacího řízení na střední školy znamenalo revoluci v obsazování volných kapacit a konec taktického podávání zápisových lístků. Kdo však o přijetí uchazeče skutečně rozhoduje?
EET 2.0 Nová elektronická evidence tržeb
Nová elektronická evidence tržeb se zavádí od 1. 1. 2027; má být jednodušší a modernější. Co všechno je potřeba vědět?
Kamerové systémy na pracovišti jako kontrolní priorita inspekce práce v roce 2026
Kamerový systém na pracovišti bývá vnímán především jako téma ochrany osobních údajů. Program kontrolních akcí Státního úřadu inspekce práce na rok 2026 ale řadí kontroly zaměřené na používání kamerových systémů na pracovištích mezi pět hlavních priorit kontrolní činnosti, a to společně s cílenými kontrolami odměňování zaměstnanců. Ochrana osobních práv zaměstnanců je zároveň samostatnou kontrolní oblastí v rámci pracovněprávních vztahů.




