Obecní regulace hazardu a právo EU

Může obecní regulace hazardu představovat zásah do práva EU, konkrétně do svobody pohybu služeb?

právník-analytik oddělení právních systémů ATLAS consulting spol. s r.o.

Obecně závaznou vyhláškou Děčín zakázal hazard na celém území města, vyjma konkrétních kasin. Jeden z uzavřených podniků se hájil tím, že vyhláška je v rozporu s právem EU a tudíž nezákonná. Konkrétně mělo jít o právo na svobodný pohyb služeb a unijní prvek měl být dán tím, že část klientely byli cizinci. Tuto argumentaci soudy nejdříve neakceptovaly a konstatovaly, že se na tuto problematiku právo EU vůbec nevztahuje.

Věc sp. zn. 5 As 177/2016 následně řešil rozšířený senát Nejvyššího správního soudu, který se dále obrátil na Soudní dvůr Evropské unie. Ten mj. odpověděl, že vnitrostátní úprava, která omezuje provozování hazardních nebo sázkových her na určitých místech, může představovat omezení volného pohybu služeb. Z toho tedy vyplývá, že právo EU, konkrétně článek 56 a násl. SFEU, omezují prostor pro samosprávu, v němž obecně závaznou vyhláškou obce v samostatné působnosti na svém území regulují hazard podle zákona o loteriích. Obec sice regulaci může přijmout a má velmi široký prostor pro uvážení, ale případné překážky volnému pohybu služeb musí být v souladu s podmínkami práva EU.

Celý text konečného rozhodnutí si můžete přečíst zde

Hodnocení článku
0%
Pro hodnocení článku musíte být přihlášen/a

Diskuze k článku ()

Pro přidání komentáře musíte být přihlášen/a

Další články

Tento web využívá cookies pro zajištění funkčnosti webu a získání statistik návštěvnosti webu