Ačkoliv NSS připouští, že instalaci a nastavení měřících zařízení může provádět externí subjekt, nesmí být tento zainteresován na výsledku a průběhu řízení. Pochybnosti o zákonnosti celého řízení totiž vzbuzovala široká míra participace pronajímatele těchto zařízení: podpora přestupkového řízení (např. generování příslušných dokumentů, podpora korespondence s provozovatelem vozidla), právní poradenství související s touto agendou, vymáhání pohledávek pachatelů přestupků, administrativní a právní pomoc při zpracování těchto přestupků. Takto pojímána vzájemná spolupráce, vrcholící na samém konci každého jednotlivého případu v podobě „kořisti“ ve výši cca 80 % uložené pokuty, potlačuje základní principy správního řízení a nepochybně vede k obcházení zákona a k nepřípustnému přenosu výkonu veřejné správy na soukromý subjekt.
Nastavení „pronájmu měřícího zařízení“ shora popsaným způsobem vzbuzuje důvodné pochybnosti o objektivitě celého přestupkového procesu a tudíž i zákonnosti získaných důkazů.
Celý text judikátu si můžete přečíst zde
Diskuze k článku ()