Na co se může spotřebitel těšit

Původně jsem chtěla do návěští použít i dovětek „pro vánoční nákupy“. Jenže to patrně úplně „nevyjde“. Ledaže někdo z nás nechává nákupy až na Štědrý den nebo svým blízkým slíbí až něco „na potom“.

soudkyně Krajského soudu v Praze

Zákon, kterým se mění zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník ve znění pozdějších předpisů, ze dne 3. 11. 2022, byl totiž odeslán k publikaci ve Sbírce zákonů 23. 11. 2022, a účinnosti nabyde 30. dnem po vyhlášení. Takže na jeho aplikaci se spotřebitel může těšit spíše až při nákupech v povánočních slevách.

A na co se tedy, alespoň v kostce řečeno, mohou spotřebitelé, prodejci, ale i my právníci při řešení problémů z výskytu vad a nejen těch, nově těšit?

Prodlužuje se lhůta, v níž se uplatní tzv. domněnka vadnosti zboží, a to z 6 na 12 měsíců. Ovšem pozor! Obchodník má naproti tomu možnost obrany spočívající v námitce, že při převzetí bylo zboží bez vad. Zboží lze totiž skutečně reklamovat jen tehdy, pokud se na něm vada vyskytovala již v okamžiku jeho převzetí. Prodlouženou záruku za jakost lze sjednat i nadále.

Mění se také posloupnost nároků z vad – volba nadále spočívá na spotřebiteli, ovšem ten vybírá primárně ze dvou variant, a to z opravy zboží a jeho výměny. Jestliže vybere nepřiměřeně nákladnou nebo nemožnou variantu, může se od jeho volby prodávající odchýlit a zvolit druhou z nich. Pouze v případě opakovaného výskytu vady, v případě neodstranitelné vady nebo takové vady, že v jejím důsledku nelze věc použít k účelu, pro který je určena, bude mít spotřebitel možnost odstoupit od smlouvy či požadovat přiměřenou slevu z kupní ceny. Oba uvedené nároky má spotřebitel i v situaci, kdy prodávající nevyřídí reklamaci včas, tj. do 30 dnů nebo ve lhůtě, jakou si prodávající a kupující sjednali. Naproti tomu, pokud je kupující informován o ukončení reklamačního řízení a v přiměřené lhůtě si věc nevyzvedne, může prodávající požadovat skladné taktéž v přiměřené výši. 

Opravdovou novinkou je, že při koupi zboží s tzv. digitálním obsahem je prodávající povinen zajistit kupujícímu po dobu dvou let aktualizaci tohoto digitálního obsahu tak, aby zakoupený produkt bylo možno využívat k jeho účelu.

V případě potřeby se zjednoduší i kontakt s obchodníkem - prodávající totiž budou již při uzavření obchodu povinni poskytnout kupujícímu telefonní číslo, e-mailové kontakty, seznámit ho s vlastnostmi produktu a jeho použitím, stejně tak jako s postupem reklamace a servisními podmínkami. To vše v listinné či digitální formě.

Velmi podstatnou změnou je určitá „kontrola“ slev. Cena po slevě bude muset být vypočítána z nejnižší částky, za kterou se zboží prodávalo v době 30 dnů před poskytnutím slevy, je-li zboží v prodeji po kratší dobu, tak z nejnižší částky od okamžiku, od kterého se výrobek začal prodávat, do okamžiku poskytnutí slevy. 

E-shopy také budou muset pracovat zcela jiným způsobem s recenzemi, které jsou přece jen pro řadu z nás určitou formou doporučení a hodnocením kvality výrobku. Budou totiž muset poskytovat informace o tom, jak zajišťují, že recenze pocházejí od zákazníků, kteří konkrétní zboží skutečně koupili. Formu ověření si však zvolí prodávající. A konečně se zavádí zákaz prodeje zboží dvojí kvality, tedy nikoliv již jen potravin, ale i toho ostatního.

Přeji šťastnou ruku při výběru dárků pro Vaše blízké, nulovou potřebu reklamací a především klidný advent a krásné vánoční svátky.

Hodnocení článku
0%
Pro hodnocení článku musíte být přihlášen/a

Diskuze k článku ()

Pro přidání komentáře musíte být přihlášen/a

Související články

Další články