Opozici se hlavně nelíbilo, že i vládní strany chtějí zákon razantně upravit až ve Sněmovně. Poukazovala také na to, že zákon kvůli nákaze koronavirem neobhajovala ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová, ale musel ji zastoupit vicepremiér Karel Havlíček (oba za ANO). Opozičním poslancům vadilo, že jim ministryně nemůže odpovědět na jejich dotazy. Pozastavovali se i nad tím, že ji ve Sněmovně zastupuje její náměstkyně Marcela Pavlová.
Rekodifikaci stavebního práva má vláda ve svém programovém prohlášení a zákon připravuje již delší dobu. Návrh kritizuje například Hospodářská komora ČR, vadí i městům. Podle nich omezuje pravomoci samosprávy, možnosti územního plánování či zakazuje vytvořit si vlastní stavební předpisy. Komora architektů ho již dříve označila za nevyužitou šanci.
Zákonem se nyní budou zabývat sněmovní výbory. Sněmovna jim na to prodloužila lhůtu z obvyklých 60 na 100 dnů. Na plénum se tak stavební zákon vrátí ke druhému čtení nejdřív na konci února. Sněmovna by se měla sejít na začátku března.
Nová právní úprava má podle vlády zrychlit stavební řízení a zkrátit dobu povolování. Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) si od ní slibuje kromě jiného zkrácení průměrné délky povolování u větších projektů z 5,4 roku na jeden rok. Nahradit má nynější stavební zákon z roku 2006.
"Za 13 let se nám podařilo ukovat 26 novel stavebního zákona. Výsledek je to, že máme 20 typů stavebních úřadů, máme deset typů povolovacích procesů a jsme na 157. místě ve stavebním povolení v rámci žebříčku, který srovnává více jak 190 zemí světa," uvedl Havlíček.
Někteří poslanci označovali nepřítomnost ministryně za bezprecedentní a poukazovali na to, že jim takto nemůže odpovědět na jejich dotazy. Pozastavovali se i nad tím, že ji ve Sněmovně zastupuje její náměstkyně Marcela Pavlová. "My si zasloužíme odpovědi od osoby, která zákon předkládá," řekl předseda Pirátů Ivan Bartoš.
Havlíček zákon i postup vlády hájil. "Vláda může pověřit kteréhokoli ministra a zde pověřila mne. Nikoliv jenom s ohledem na průmysl a dopravu, ale s ohledem na to, že jsem současně místopředsedou vlády pro hospodářství. Jednoznačně do této gesce spadá průmysl, doprava i místní rozvoj," argumentoval.
Nový stavební zákon si podle Havlíčka vyžádá změny 58 dalších právních norem, které se týkají nové působnosti stavebních úřadů při obcích. Budou v rámci zjednodušení stavebního řízení integrovány do stavební správy. Vicepremiér z nich vypíchl novelu soudního správního řádu, která má umožnit ukládání správních pokut za zjevné zneužití práva opakovanými stěžovateli.
Poslanci se víceméně shodovali na nutnosti stavební řízení urychlit. Místopředseda SPD a šéf hospodářského výboru Radim Fiala poznamenal, že Česko v délce stavebního řízení "atakuje takové země jako Nigérie a Kongo". "Něco musíme udělat a mrzí mě, že určitá část politického spektra zákony měnit nechce," uvedl.
Výtky některých poslanců směřovaly například ke zřízení nového Nejvyššího stavebního úřadu. Půjde o nový úřad, kterému budou podřízeny krajské stavební úřady a jeho vedení bude jmenovat vláda. "Čím větší úřad, tím větší problémy, tím větší vzdálenost od lidí a od věcného řešení problémů," řekl Martin Kupka (ODS). Pavel Jelínek (SPD) poukazoval na výši pokut u občanské výstavby, které jsou podle něj přehnané. Předsedkyně výboru pro životní prostředí Dana Balcarová (Piráti) uvedla, že návrh oslabuje veřejný zájem k ochraně životního prostředí a omezuje účast veřejnosti. Havlíček ale řekl, že stavební úřady budou vázány zákony na ochranu životního prostředí.
Věra Kovářová (STAN) vytkla vládě jako jednu z chyb, že se zákonem spěchá a prosazuje ji "na sílu". Podle ní se také podsazují náklady a dopady změn. Je chyba rozbít systém fungujících stavebních úřadů, uvedla.
Ministerstvo uvádí, že s novým stavebním zákonem budou stavebníci do roka vědět, zda mohou stavět, či nikoliv, a to včetně odvolání a přezkumu. Hlavními principy jsou jedno řízení před jedním stavebním úřadem, integrace dotčených orgánů do stavebních úřadů, takže stavebník nebude sám shánět potřebná povolení. Zákon zavádí i pevně dané lhůty, opatření proti nečinnosti nebo apelační princip, kdy nadřízený úřad už nebude vracet věc zpět k novému projednání. Místo územního a stavebního řízení bude už jen jedno, takže bude jen jedna možnost odvolání.
Diskuze k článku ()