Jak předcházet podvodům s nemovitostmi?

Katastr nemovitostí, jako veřejně přístupný seznam, může velmi snadno svádět k podvodům. Pachatel padělá podpis na smlouvě, která následně slouží jako vkladová listina pro zápis jeho vlastnického práva do katastru.

ZP
advokátní koncipientka, DLA Piper
DP
vedoucí nemovitostní praxe, DLA Piper
Senát, stavební zákon
Foto: Fotolia

Velmi často se pak takový podvodný nabyvatel, kterému z nedostatku dobré víry nemůže svědčit vlastnické právo, snaží rychle převést získané nemovitosti na třetí osobu, která o podvodu nemá ani tušení. Předpisy upravující řízení před katastrálními úřady sice pamatují i na ochranu vlastníka zapsaného v katastru, kterému dávají jednak dvacetidenní lhůtu od podání návrhu na vklad, aby mohl namítat, že s právě zahájeným vkladovým řízením vlastně nemá nic co do činění, a současně ukládají katastrálním úřadům o zahájení vkladového řízení vlastníka informovat, nicméně, taková úprava nemusí být vždy dostačující. 

Nutně tedy vyvstává otázka, zda existuje nějaký jiný způsob, jak se před těmito podvody chránit. A právě pro tyto případy nabízí katastr speciální službu: hlídacího psa. 

Hlídací pes, neboli služba „sledování změn“, je zakotvena již v zákoně č. 256/2013 Sb., o katastru nemovitostí (katastrální zákon) a právě díky ní je uživatel okamžitě informován o změnách u sledovaných nemovitostí.[1] Změnou se přitom rozumí zaplombování (upozornění, že jsou právní vztahy dotčeny změnou), provedení vkladu, provedení záznamu i zápis poznámky. Upozornění o změně obdrží uživatel způsobem, který si zvolí: SMS zprávou, e-mailem nebo datovou schránkou. Je také možné odebírat zprávy o změně pomocí webové služby v XML formátu, to je však využívané primárně osobami, které mají zapsané věcné právo k velkému počtu nemovitostí – což mohou být například různé úvěrující společnosti. Pomocí služby jsou také zasílány provozní zprávy, které se týkají uživatelského účtu a jeho správy.

Možnosti zřízení služby jsou dohromady tři: 

  • online přes webové stránky Státní správy zeměměřičství a katastru; 
  • osobně, tedy vyplněním papírové žádosti na katastrálním úřadu; anebo
  •  zasláním žádosti datovou schránkou. 

Při zřizování této služby musí vždy žádající osoba prokázat svoji identitu: 

  • na internetu pomocí portálu identitaobcana.cz (případně datovou schránkou, má-li žadatel datovou schránku zřízenu); nebo 
  • osobně dokladem totožnosti;
  • a v případě zaslání přes poštovní služby žádostí s úředně ověřeným podpisem. 

Uživatel musí za službu zaplatit, pokud ji chce zřídit maximálně ke dvaceti nemovitostem, platí za její aktivaci poplatek 200 Kč. Při dvaceti jedna a více nemovitostech uhradí uživatel za každou 10 Kč, maximální výše úplaty činí 500 000 Kč. 

Zřízení služby sledování změn je zcela jistě vhodné, v dnešní době vzhledem ke stále vzrůstající originalitě podvodníků dokonce nutné. Službu lze zřídit velmi jednoduše a rychle, poplatek není příliš vysoký, zřízení služby lze proto jenom doporučit.


[1] Státní správa zeměměřičství a katastru: Základní informace o Službě sledování změn, dostupné online z: ČÚZK - Základní informace o Službě sledování změn (cuzk.cz)

Hodnocení článku
0%
Pro hodnocení článku musíte být přihlášen/a

Diskuze k článku ()

Pro přidání komentáře musíte být přihlášen/a

Související články

Další články