Letošní rok hodnotí s lehkou nadsázkou jako „rok projektů“. Realizované projekty pomáhají lidem, kteří se dostanou do složité životní situace. Jsou úspěšné a finančně podpořené z prostředků evropských sociálních fondů. Všechny projekty končí ale v říjnu 2015. Jakou pomoc a službu PMS v současné době nabízí a kam směřuje její činnost v nadcházejícím roce?
Jak byste uplynulý rok hodnotila z Vašeho pohledu, co všechno se Vám povedlo?
Letošní rok můžeme nazvat „rokem projektů“, protože všech šest projektů, které realizujeme, je velmi úspěšných. V projektech pomáháme obětem trestných činů překlenout složitou životní situaci, ale pomáháme i „Jak na správnou cestu“ podmíněně propuštěným. Všechny projekty jsou spolufinancované z fondů EU. To, co se nám daří a na co jsme tedy právem pyšní, je velmi dobré a účelné čerpání prostředků z evropských fondů.
Během letošního roku jsme zvýšenou pozornost věnovali především mediacím mezi pachatelem a obětí. Tento velmi účinný nástroj k odstranění následků trestného činu využíváme nejen u případů v přípravném řízení a před rozhodnutím soudu, ale také ve vykonávacím řízení, v průběhu výkonu alternativního trestu nebo také u odsouzených ve vězení v době, kdy připravujeme podklady pro rozhodování soudu o jeho podmíněném propuštění. Podle našeho průběžného sledování na jednotlivých střediscích roste počet nových případů o 10 až 20 procent. V tomto nárůstu je i mnohem více případů závažných zločinů, což klade vysoké nároky na kvalitu naší práce s riziky ohrožení. Státní zástupci a soudci využívají našich možností a ve vysoké míře nás zapojují do trestního řízení. Ve svých rozhodnutích zohledňují zjištění a závěry probačních pracovníků. Průběžná data ukazují na 70% shodu doporučení PMS s následným pravomocným rozhodnutím soudů.
Již několik měsíců máte možnost ovlivnit směřování služby jako nová ředitelka PMS. Na co jste se ve Vaší práci zaměřila?
Cílů mám více. Probační a mediační služba odvádí velký kus práce. Je to instituce, kde pracují velmi zkušení profesionálové s dlouholetými zkušenostmi. Málokdo ale například ví, že dokázali během několika málo let vytvořit nevětší poradenskou síť pro oběti trestných činů v České republice. Chci proto naši práci a naše služby dostat do většího povědomí veřejnosti. Je to důležité pro občany, kteří hledají pomoc, ale i pro celou naši instituci. Práce našich zaměstnanců se během mého působení ve funkci již začíná dařit v médiích prezentovat, ale já se dále chci snažit, aby se poslání probační služby podařilo na veřejnosti v dobrém smyslu „probojovat“.
Svoji pozornost zaměřuji stejnou měrou i na další vzdělávání a udržování kvalitních pracovníků. Jako příkladný byl v oblasti státní správy hodnocen i proces, který jsem započala u vedoucích pracovníků a který má za úkol rozvinout jejich kompetence a řídící dovednosti.
Podle 64 procent soudců a 74 procent státních zástupců trest domácího vězení nebude efektivní, dokud nebude zaveden elektronický monitoring vězňů. Jakým způsobem je v současné době Vašimi pracovníky zajištěn dohled nad odsouzenými a kdy bude permanentní elektronický monitoring zaveden?
Elektronický monitoring zatím dosud zaveden nebyl, ale to nebrání soudcům trest domácího vězení ukládat, a také ho ukládají. Od roku 2010 jich bylo doposud uloženo celkem 1 227. Probační pracovníci kontrolují uložení trestu nepravidelně a namátkově. V různou denní nebo noční dobu kontrolují, zda je odsouzený na svém místě. Kontroly jsou časté, snažíme se, aby jejich doba a frekvence nebyly odsouzenými odhadnutelné. Namátkové kontroly v nejednom případě ukázaly, že odsouzený nedodržuje trest domácího vězení. Přes všechnu naši snahu zůstává naše kontrola jen v mezích lidských možností. Proto velmi podporujeme zavedení elektronického monitoringu. V současné době realizuje přípravu tohoto systému pracovní skupina EMSON. Hlavním cílem pracovní skupiny je příprava podkladů k realizaci veřejné zakázky na zavedení elektronického monitorovacího systému pro trestní justici. Přejeme si, aby nám elektronický monitoring pomohl už v závěru roku 2015.
Vaše projekty jsou financované z peněz Evropské unie. Projekt „Křehká šance“ je určen pro odsouzené, projekt „Proč zrovna já“ pro oběti trestných činů a „Na správnou cestu“ pro mladistvé odsouzené. Projekty končí v roce 2015. Co s nimi bude dál? Plánujete udržitelnost těchto projektů?
Všechny projekty, které jste zmínila, končí v říjnu 2015. Naše projektové týmy ale intenzivně pracují na jejich udržitelnosti i v dalším programovém období. Konkrétnější informace však budeme moci přinést až po schválení nového operačního programu Zaměstnanost a po vyhlášení výzev poskytovatelem dotace, které je plánováno na červen 2015.
Již nyní však můžeme říci, že chceme zkušenosti dále rozšiřovat do dalších měst, ve kterých zatím projekty nepůsobí. V rámci projektu „Proč zrovna já?“ se například chceme zaměřit na konkrétní cílové skupiny, které jsou dlouhodobě více ohroženy. Mám tím na mysli například seniory, kteří se bohužel velmi často stávají obětí trestných činů.
Vaše organizace je vlastně prvním iniciátorem moderních metod práce s pachatelem v České republice. Mimo jiné společně s neziskovými organizacemi plánujete, že by vznikaly ve větší míře probační domy. Můžete přiblížit, o co se jedná a kdy by mohl být tento projekt zrealizován?
Smyslem probačních domů je zajistit bezpečný návrat odsouzeného z vězení na svobodu. Zkušenosti z praxe ukazují, že těmto osobám chybí téměř vše. Bydlení, sociální zázemí, zaměstnání, jsou zadlužení a mnohdy závislí na drogách. Nemají kam se vrátit a kam jít spát. Tato situace je pro ně bludný kruh, který většinou vede k recidivě. Nejrizikovější je přitom období prvních šesti měsíců na svobodě.
Nejdříve chceme pilotně ověřit účinnost, efektivitu a ekonomickou náročnost takového zařízení, a to ve spolupráci s neziskovými organizacemi, které již dnes s podobnými„domy“ zkušenost mají.
Odsouzený se musí při pobytu v probačním domě řídit stanoveným režimem, který bude od striktnější formy postupně, za použití motivačních technik, přecházet k volnější podobě. To vše s pomocí vyškoleného personálu a probačního úředníka. Důležitá je pomoc nejbližší rodiny a přátel a pokud možno i zaměstnavatele odsouzeného. Pro propuštěné to může být lékem na recidivu a pro společnost větší ochrana.
Vaši pracovníci také zprostředkovávají i mediaci sporů mezi pachatelem a obětí. V Rakousku je mediace nejdůležitějším a nejčastějším opatřením, v Nizozemí se naopak uplatňuje jen zřídka. Jak se uplatňuje u nás? Existují nějaká statistická čísla?
V roce 2013 jsme v rámci přípravného řízení zaznamenali celkem 5 053 případů zprostředkovaného řešení konfliktu mezi pachatelem a obětí. To je 49% agendy PMS. Zprostředkovali jsme celkem 1 321 mediací mezi pachatelem a obětí. V 26% se jednalo o případy mladistvých a dětí mladších 15 let (274 případů). Počet zprostředkovaných mediací mezi pachatelem a obětí za 11 měsíců roku 2014 činil celkem 1 143. Vzhledem k tomu, že mediaci nelze použít u všech řešených trestných činů a musí být na obou stranách dobrovolná, je uváděný počet úctyhodný.
Ministryně spravedlnosti Helena Válková na semináři, který upořádal Institut pro kriminologii a sociální prevenci uvedla, že jedním z úkolů ministerstva je právě zlepšit postavení PMS v systému justice. S jakými problémy se tedy v rámci justičního systému probační úředníci potýkají?
Určitě by nám pomohlo posílení kompetence v oblasti dílčích rozhodnutí vztahujících se ke způsobu výkonu trestu obecně prospěšných prací, trestu domácího vězení, dohledů a dále zákonem stanovit povinnost uplatnění činnosti PMS v některých trestně právních institutech. Účelné by bylo svěřit rozhodovací kompetence PMS např. ve změně místa výkonu trestu obecně prospěšných prací, změně místa výkonu trestu domácího vězení případně změně jeho časového režimu, rozhodnutí o způsobu výkonu přiměřené povinnosti nebo přiměřeného omezení apod. To vše jsou úkony, které v současné době činí soud právě podle zprávy probačního úředníka. Soudům by se ulevilo v jejich zátěži a vykonávací proces by se tím velmi urychlil. Posílení postavení naší instituce by také pomohlo, kdyby naši zaměstnanci měli statut úřední osoby a taktéž statut účastníka řízení v rámci vykonávacího řízení s možností podávat procesní návrhy a opravné prostředky.
Na vašich webových stránkách uvádíte, že na vašich střediscích působí i specialisté na práci s mládeží a dětmi. V jakých případech se na vás mohou děti nebo mládež obrátit a jak jim dokážete pomoci?
Na střediska PMS se obrací děti a mladiství ve dvou možných situacích: pokud se stali obětí trestného činu, nebo když spáchali delikt a v této souvislosti je jejich jednání projednáváno orgány činnými v trestním řízení.
V prvém případě poskytujeme obětem mladším 18 let, které jsou podle tohoto zákona zařazeny do kategorie zvlášť zranitelných obětí, pomoc a podporu (na základě oprávnění ze zákona o obětech trestných činů). Konkrétně se jedná o pomoc při řešení následků trestného činu, tj. řešení odškodnění a náhrady škody. Obětem rovněž poskytujeme osobní asistenci – doprovod na potřebná jednání v rámci trestního řízení. Vedle poskytnutí základního poradenství obětem trestných činů dále nabízíme zprostředkování mediace mezi pachatelem a obětí a provedení restorativní konference.
Ve druhém případě jsme vyrozuměni orgány policie o každém trestním stíhání vedeném vůči mladistvé osobě. V rámci tohoto řízení naši probační specialisté na agendu mládeže (na každém středisku PMS tato specializace existuje) připravují podklady pro další rozhodnutí státního zástupce a soudu ve věci mladistvého pachatele. Navrhují uložení vhodných výchovných opatření a zajišťují jejich provedení. Při projednávání případů mladistvých a dětí mladších 15 let spolupracujeme s výchovným a školním prostředím dítěte, s orgány sociálně právní ochrany dětí a s poskytovateli programů a služeb zaměřených na práci s dětmi a jejich rodinami. S mladistvými a dětmi mladšími 15 let a s jejich rodinami udržujeme osobní kontakt formou konzultací na střediscích, návštěvami mladistvého a dítěte v místě bydliště, školy, případně zaměstnavatele atd. Smyslem naší činnosti je prohloubit výchovné působení na děti a mladistvé tak, aby byla snížena pravděpodobnost dalšího opakování trestné činnosti.
Na úvod našeho rozhovoru jste hodnotila minulý rok. Co byste si přála zvládnout v roce 2015?
Jak jsem již v úvodu našeho rozhovoru zmínila, priority příštího roku jednoznačně směřují k posílení pozice PMS a propagace její činnosti a změny v organizaci řízení a posílení managementu. V odborných činnostech je to především kvalita výstupů a působení a již zmiňované pilotní ověření probačních domů. Dále to bude sledování tří základních kvantitativních ukazatelů – počet odpracovaných hodin trestu obecně prospěšných prací, počet mediací a úroveň shody návrhů probačních úředníků s rozhodnutím příslušného státního zástupce nebo soudce.
V ekonomicko-správní oblasti to je provedení rekonstrukce a následné přestěhování do nového objektu ředitelství PMS a pokračování v projektu centralizace databází. V neposlední řadě samozřejmě úspěšné dokončení projektů.
Celý následující rok bude ve znamení 15. výročí vzniku PMS. Uspořádáme dvě konference, z toho jedna bude mezinárodní konference evropských probačních služeb. K této příležitosti vydáme almanach o vzniku, vývoji a stavu Probační a mediační služby v České republice a veškeré aktivity středisek a krajů v tomto roce se ponesou v duchu 15. výročí.
Diskuze k článku ()