Legislativa nejenom aprílová

Nedá se považovat za aprílový žertík, má-li nový zákon nabýt účinnosti 1. dubna, a to ani když už má trochu zpoždění.

předseda senátu Nejvyššího soudu

Ano, řeč je o rekodifikaci povinného smluvního pojištění z provozu motorových vozidel provedené zákonem č. 30/2024 Sb., který byl přijat dne 24. 1. 2024, ač podle poslední novely tzv. evropské motorové směrnice měly členské státy povinnost do 23. 12. 2023 přijmout a zveřejnit předpisy nezbytné pro dosažení souladu s touto směrnicí, neprodleně o nich uvědomit Komisi a od téhož data tyto předpisy použít. [1]

Zmíněným zákonem byl nahrazen předchozí zákon č. 168/1999 Sb. provázející motoristy od magického data 1. 1. 2000. A je dobré na rozloučenou s ním připomenout, že přinesl velmi podstatné změny, jimiž se ochrana obětí dopravních nehod u nás dostala na úroveň civilizovaných zemí, neboť do našeho právního řádu byly vneseny moderní instituty spojené s usnadněním cesty k odškodnění újem způsobených provozem dopravních prostředků. Nevyhovující vyhláška č. 492/1991 Sb. byla nahrazena úpravou měnící povahu pojištění ze zákonného na povinné smluvní, čímž byla i do této oblasti vnesena potřebná konkurence. Významně byla rozšířena možnost uplatnění přímých nároků poškozených proti pojistiteli škůdce, vznikla Česká kancelář pojistitelů a začal fungovat garanční fond umožňující krýt pojistným plněním i újmy způsobené provozem nepojištěného vozidla.  

Aprílový novorozenec obdařený dobře zapamatovatelným sbírkovým číslem má za úkol především implementovat poslední změnu motorové směrnice, která přinesla dlouho očekávané rozšíření dopadu pojištění i na elektrokoloběžky a jiné podobné prostředky mikromobility. Proto se vozidlem nově rozumí motorové vozidlo určené k pohybu po zemi, s výjimkou kolejového vozidla, poháněné výhradně mechanickým pohonem, jehož maximální konstrukční rychlost je vyšší než 25 km/h, nebo jehož provozní hmotnost je vyšší než 25 kg a maximální konstrukční rychlost vyšší než 14 km/h, včetně přípojného vozidla určeného k užití s těmito vozidly. Za vozidlo poháněné výhradně mechanickým pohonem se považuje i vozidlo kategorie moped podle přímo použitelného předpisu Evropské unie splňující shora uvedenou technickou charakteristiku s výjimkou mopedu vybaveného pomocným pohonem, jehož hlavním účelem je pomoc při šlapání. Naopak se za vozidlo pro účely tohoto zákona nepovažuje vozík pro invalidy užívaný výlučně osobou s tělesným postižením. 

Možná nebylo úplně nutné definovat též pojem provoz vozidla, jímž se nyní rozumí jakékoli použití vozidla odpovídající jeho obvyklé funkci jako dopravního prostředku, a to bez ohledu na vlastnosti vozidla a bez ohledu na terén, ve kterém je vozidlo použito, a na to, zda vozidlo stojí nebo je v pohybu (není-li zřejmé, v jaké funkci bylo vozidlo v době vzniku škodné události použito, má se za to, že bylo použito jako dopravní prostředek). Motorová směrnice však zjevně reagovala na opakované nejasnosti při výkladu tohoto pojmu v některých členských státech a využila zkušeností a dříve formulovaných závěrů Soudního dvora Evropské unie v rozhodnutích C-162/13, Damijan Vnuk proti Zavarovalnica Triglav d. d. (pohyb traktoru po dvoře zemědělské usedlosti), C-514/16, manželé Rodrigues de Andrade proti José Manuel Proença Salvador a dalším (využití traktoru k pohonu čerpadla herbicidního postřikovače) a C-334/16, José Luís Núñez Torreiro proti AIG Europe Limited, Sucursal en España (havárie vojenského všeterénního kolového vozidla ve výcvikovém prostoru). Toto zpřesnění by nemělo přinést v české praxi žádné významné potíže, neboť trend rozšíření objektivní odpovědnosti provozovatele (bez ohledu na protiprávnost i zavinění) sleduje i judikatura Nejvyššího soudu reprezentovaná zejména rozsudky ze dne 18. 2. 2015, sp. zn. 25 Cdo 272/2013, Rc 80/2015 (škoda způsobená traktorem při vyprošťování kombajnu) a ze dne 31. 8. 2017, sp. zn. 25 Cdo 3485/2016, Rc 149/2018 (samovznícení zaparkovaného vozidla vadou v elektroinstalaci).

Významnou novotou je zvýšení limitu pojistného plnění při újmě na zdraví a při usmrcení na nejméně 50 000 000 Kč na každého poškozeného a při škodě na majetku na nejméně 50 000 000 Kč bez ohledu na počet poškozených. Zákon rovněž počítá s pružnějšími změnami těchto částek do budoucna, kdy se má Komisi svěřit pravomoc přijímat akty v přenesené pravomoci v souladu s článkem 290 Smlouvy o fungování EU, jimiž bude upravovat minimální částky tak, aby zohledňovaly vyvíjející se hospodářskou realitu. Za pozitivní lze považovat i upřesnění pojistného krytí při nehodách kamionů sestávajících z tažného a přípojného vozidla. V české judikatuře k tomu srov. rozsudek Nejvyššího soudu ze dne 27. 5. 2021, sp. zn. 25 Cdo 3073/2020, Rc 38/2022, řešící srážku automobilové nákladní soupravy s vlakovou soupravou Pendolino.

Smutnou ironií osudu je loňské letní tragické úmrtí Ing. Vladimíra Přikryla, nestora českého pojišťovnictví, který nejen že stál právě za formátem rekodifikace, ale byl dlouhá léta výraznou osobností s podstatným vlivem na podobu českého pojistného trhu. Zahynul při dopravní nehodě společně se svou životní a pracovní partnerkou Janou Čechovou… Čest jejich památce tak vzdá i poslední společné dílo, které právě spatřilo světlo legislativního světa![2]


směrnice Evropského parlamentu a rady (EU) 2021/2118 ze dne 24. 11. 2021, kterou se mění směrnice 2009/103/ES o pojištění občanskoprávní odpovědnosti z provozu motorových vozidel a kontrole povinnosti uzavřít pro případ takové odpovědnosti pojištění[1]

Hodnocení článku
0%
Pro hodnocení článku musíte být přihlášen/a

Diskuze k článku ()

Pro přidání komentáře musíte být přihlášen/a

Související články