Ceny energií očima spotřebitele

Jednoduchost, srozumitelnost, průhlednost. Hlavní požadavky kladené na všechna ujednání spotřebitelských smluv. V oblasti energetiky si o nich mohou obvykle nechat spotřebitelé zatím jen zdát. Prorazí Energetický regulační úřad cestu ke zlepšení? Objektivní právo i sankční nástroje jsou na jeho straně.

Energie, úspora energií
Foto: Pixabay

Není cena jako cena

Svého dodavatele energií změnil v posledních měsících rekordní počet lidí. Podle čeho si spotřebitelé vybírají nové dodavatele energií? Ukazatelů je několik, prioritním je nepochybně cena za dodávanou komoditu. Její správné prezentování je proto otázkou s velkým praktickým využitím.

Prodejce[1] je při uzavírání smluv se spotřebitelem povinen uvádět[2] cenu za nabízenou službu[3] v její konečné podobě, tedy včetně DPH, cla, atp. To není žádné novum, neboť autoři,[4] předpisy[5] i judikatura[6] konstantně a ve shodě tento závěr uvádí. Nepřípustné je proto uvádět cenu bez DPH, ať již je uváděna (i.) přímo na zboží,[7] (ii.) v ceníku nebo (iii.) jiným přiměřeným způsobem.[8] 

Jak se však postavit k situaci, kdy v ceníku je za jednu konkrétní službu uvedena cena dvojí – s DPH i bez DPH?[9] Na první pohled je totiž informační povinnost ohledně ceny splněna – alespoň jedna z prezentovaných cen je uvedena včetně DPH. Nicméně tento „jednoduchý“ přístup není vhodný, celá věc je komplikovanější.

Dle preambule a článku 1 směrnice o cenách[10] je totiž cílem unijní úpravy, která reguluje prezentaci cen ve vztazích B2C, zlepšit informovanost spotřebitelů o cenách a usnadnit jejich vzájemné porovnávání. Dále nelze zapomenout na výklad práva pro spotřebitele nejpříznivější, k jehož použití nabádá Ústavní soud.[11] A konečně povinnost uvádět ceny transparentním způsobem zakotvují i energetické směrnice.[12] 

S ohledem na výše uvedený (i.) cíl právní úpravy a s ohledem na nutnost (ii.) vykládat právní předpisy ve prospěch spotřebitele a (iii.) eurokonformním způsobem mám za to, že uvedení dvojí ceny (s DPH a bez DPH) u nabízené služby je porušením zákona v situaci, kdy cena s DPH je uvedena v závorce, popř. menším písmem, a jednoznačně tak vzbuzuje ve spotřebiteli dojem své menší podstatnosti.[13] Zájem spotřebitele je přitom přesně opačný – spotřebitele zajímá výsledná cena s DPH. Na nezákonnosti popisované praktiky nic nezmění ani v zápatí ceníku nevýrazným způsobem uvedená informace o tom, že cena uvedená jako první v pořadí je bez DPH.[14] 

Je na zvážení, zda se jedná 

  1. o porušení jen § 4 odst. 4 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, ve znění pozdějších předpisů (dál jen ZOchSp), tím, že je naplněna skutková podstata uvedená v § 5 odst. 2 písm. d) ZOchSp,[15] anebo
  2. o porušení jak § 4 odst. 4 ZOchSp (výše popsaným způsobem), tak i o porušení § 13 odst. 2 zákona č. 526/1990 Sb., o cenách, ve znění pozdějších předpisů (dál jen CenZ) a § 1811 odst. 2 písm. c) zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů (dál jen ObčZ), tím, že není splněna povinnost uvést u služby pouze[16] její konečnou cenu.

Osobně se kloním k druhé variantě. Orgánem, který dozoruje a má možnost trestat (i.) nezákonné uvádění cen a (ii.) porušování zákazu nekalých obchodních praktik, je v oblasti energetiky Energetický regulační úřad (dál jen ERÚ).[17] 

Kromě veřejnoprávních ustanovení, která řeší informační povinnost o ceně, připadá do úvahu i aplikace dalších, tentokrát už ryze soukromoprávních ustanovení. Jejich vzájemný vztah je speciální k obecné (řeší ovšem věc se shodným výsledkem). Obecným ustanovením je § 584 odst.1 ObčZ, ustanovením speciálním je § 1821 ObčZ.[18] Vzhledem k matné hranici mezi § 583 a § 584 ObčZ se k této úpravě krátce vyjádřím.

Podle § 583 ObčZ je smlouva uzavřená v omylu[19] neplatná, týkal-li se omyl rozhodující okolnosti. Naproti tomu podle § 584 odst. 1 je smlouva uzavřená v omylu platná, týkal-li se okolnosti, která není rozhodující; spotřebitel má však nárok na přiměřenou náhradu. Kloním k závěru, že uzavřel-li spotřebitel smlouvu o dodávkách energií v omylu ohledně DPH (ne)zahrnutého do ceny, jde o omyl ve vedlejší okolnosti.[20] Jakmile je jednání kvalifikované jako jednání v nepodstatném omylu, vytlačí obecnou úpravu v § 584 odst. 1 ObčZ speciální úprava v § 1821 ObčZ. Spotřebitel bude dle ní mít povinnost hradit jen tu cenu, která mu byla prezentována jako podstatná, neboť se o ní oprávněně domníval, že jde o cenu konečnou. 

Jako nejjistější varianta se pro spotřebitele jeví tento postup: nejprve (i.) zaplatit vyúčtování počítané dle nezákonně prezentované ceny, a až následně (ii.) se obrátit na dodavatele s reklamací. V případě zamítnuté reklamace lze poté (iii.) vyvolat spor před ERÚ.[21]

Dílčí závěr: Uvádění dvojích cen – tj. ceny bez DPH vedle ceny včetně DPH – způsobem zvýrazňujícím cenu bez DPH je nezákonné. V jednočinném souběhu jsou porušovány soukromoprávní i veřejnoprávní předpisy. ERÚ může toto jednání pokutovat. Spotřebitel není povinen nezákonně prezentovanou cenu hradit, vyúčtování z ní počítané by měl reklamovat, popř. se obrátit na ADR při ERÚ. 

(ne)Fixace ceny

Zjistil-li spotřebitel konečnou cenu za nabízenou komoditu, je dalším kritériem, které ovlivňuje jeho výběr, možná proměnlivost nabízené ceny. Dle dosavadní praxe spotřebitelské poradny dTestu se spotřebitel rozhoduje mezi: 

  1. smlouvou s dynamickým určováním ceny,[22] kde se ceny počítají podle vzorce, který přímo zohledňuje aktuální cenu elektřiny nebo plynu na burze,[23]
  2. smlouvou se „standardně“ určenou cenou, která není přímo odvislá od výkyvů burzy, ale zároveň neobsahuje slib budoucí neměnnosti, a tím pádem je jednostranně změnitelná skrze § 11a odst. 2 EnZ, nebo
  3. smlouvou, v jejímž rámci je sjednána fixní/neměnná/garantovaná cena na nějaké časově omezené období[24] (a u nichž jednostranná změna skrze § 11a odst. 2 EnZ z podstaty věci není možná[25]).

Spotřebitel velice často vybere druhou nebo třetí možnost, protože – jak potvrdila nedávná praxe – jde o bezpečnější produkty. Avšak u třetí varianty se setkávám s dost svérázným přístupem dodavatelů. Dodavatelé totiž fixní cenu buď protiprávně jednostranně mění,[26] anebo smlouvu na dobu neurčitou (v jejímž rámci je sjednaná např. na rok fixace ceny) vypoví, čímž se zbaví povinnosti fixní produkt dodržet.[27] Jak druhá jmenovaná praktika probíhá konkrétně?

Dodavatel uzavře se spotřebitelem smlouvu na dobu neurčitou, zároveň mu slíbí, že prvních (např.) 12 měsíců mu bude dodávat komoditu za fixní cenu. Tento produkt však nabízí dodavatel s vědomím, že fixaci nemusí dodržet a smlouvu může kdykoliv[28] vypovědět. Dodávky za fixovanou cenu bude dodavatel v takové situaci realizovat nikoliv po celé původně smluvené „fixní období“, ale pouze po již uběhlou část a následnou výpovědní dobu.[29] Je tento postup v souladu se zákonem?

ERÚ oznámil, že dodavatele postupující výše popsaným způsobem bude prošetřovat za spáchání nekalé obchodní praktiky.[30] Správná kvalifikace této praktiky jako nekaloobchodní podle mě závisí na tom, zda ERÚ prokáže, že dodavatelé měli a mohli v době uzavírání smluv s fixací ceny dopředu vědět, že je nebudou schopni plnit, a i přesto je nadále nabízeli s vidinou získání nového zákazníka, kterého se „zbaví“ jednoduchou výpovědí smlouvy ve chvíli, kdy se jim smlouva přestane vyplácet. Pokud se povede toto jednání prokázat, pak jde o jednání, které je od samotného počátku

  • nepoctivé (§ 6 ObčZ),
  • zjevně zneužívající smluvní oprávnění (§ 8 ObčZ) a
  • nespravedlivě přesouvající rizika na slabší smluvní stranu,[31]
  • kterou svým jednáním navíc i klame.

Promyšlenost výše popsané praktiky je třeba opravdu důsledně prokázat, protože pouhé nabízení fixované ceny na např. 12 měsíců u smlouvy na dobu neurčitou není podle mě nekalou obchodní praktikou (per se), a stejně tak podle mého názoru není nekalou praktikou, pokud dodavatel vypoví smlouvu na dobu neurčitou, v jejímž rámci zrovna probíhá časově omezený produkt fixování ceny. Slib fixované ceny totiž neznamená pro průměrného spotřebitele slib nevypovědět závazek. Ze strany dodavatele nejde o implicitní vzdání se práva ze závazku uniknout. Navíc možnost ujednat si právo výpověď smlouvy na dobu neurčitou využívá většina dodavatelů,[32] není tedy nijak překvapivá.

K výše uvedenému je ovšem nutné podotknout, že dle dat spotřebitelské poradny dTestu dodavatelově výpovědi zpravidla předchází nátlak na spotřebitele, aby přistoupil na novaci[33] smlouvy o dodávkách energií. Účelem takové novace je pochopitelně navýšení fixované ceny, protože navýšení provedené na základě oboustranné dohody (a nikoli na základě jednostranné změny ve smyslu § 11a odst. 2 EnZ[34]) je možné i přes prvotně ujednanou fixaci. Spotřebitelům je při „jednání“ o novaci zpravidla sděleno, že pokud na nové znění smlouvy o dodávkách energií nepřistoupí, dodavatel využije svoje oprávnění smlouvu vypovědět. Spotřebitelé tomuto nátlaku – s vidinou toho, že budou opět muset shánět nového dodavatele – zpravidla ustupují.[35] Takové jednání je agresivní obchodní praktikou ve smyslu § 5b ZOchSp. Dozorovým orgánem v této oblasti je ERÚ.[36]

Dílčí závěr: Smlouvu o dodávkách energie na dobu neurčitou může dodavatel bez hrozby postihu (zásadně) vypovědět i tehdy, je-li v jejím rámci sjednána fixace ceny na nějaké časově omezené období, které právě probíhá. 

Hrozba (byť oprávněné) výpovědi nesmí být použita jako nástroj k donucování spotřebitele, aby přistoupil na nabízenou novaci původní smlouvy (resp. na zvýšení ceny).

Produkty s fixní cenou může dodavatel nabízet i u smluv na dobu neurčitou, pokud lze rozumně předpokládat, že je bude schopen splnit. V opačném případě jde o klamání spotřebitele.


[1] Prodejcem ve smyslu § 2 odst. 1 písm. b) zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, ve znění pozdějších předpisů (dál jen ZOchSp), je v popisované věci dodavatel energie.

[2] Dle § 11a odst. 1 písm. a), b) zákona č. 458/2000 Sb., energetický zákon, ve znění pozdějších předpisů, (dál jen EnZ), musí být cena za dodávku plynu nebo elektřiny uveřejněna na internetových stránkách dodavatele.

[3] Službou je v popisované věci pravidelné a nepřetržité dodávání sjednané komodity.

[4] VÍTOVÁ, B. § 12 (Informace o ceně), 2015, s. 127. Shodně VEVERKOVÁ, S. Pobytová taxa jako součást konečné ceny zájezdu. 2020, s. 51, VONDRÁČEK, O. § 1811 [Předsmluvní informace], 2019, s. 1909 nebo PELIKÁNOVÁ, I., PELIKÁN, R. § 1811 (Předsmluvní informace), 2014, s. 183.

[5] Povinnost uvádět u služeb nabízených spotřebiteli konečnou/kompletní cenu zakotvuje § 1811 odst. 2 písm. c) zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů (dál jen ObčZ), § 13 zákona č. 526/1990 Sb., o cenách, ve znění pozdějších předpisů (dál jen CenZ), „blanketně“ § 12 ZOchSp a velmi obecně i § 5a odst. 1, 3 písm. c) téhož předpisu. Dále tuto povinnost obsahují komunitární, resp. unijní předlohy pro národní úpravu v podobě příslušných směrnic, např. čl. 5 odst. 1 písm. c) směrnice Evropského parlamentu a Rady 2011/83/EU ze dne 25. října 2011, o právech spotřebitelů, čl. 2 písm. a) směrnice Evropského parlamentu a Rady 98/6/ES ze dne 16. února 1998, o ochraně spotřebitelů při označování cen výrobků nabízených spotřebiteli nebo čl. 7 odst. 1, 4 písm. c) směrnice Evropského parlamentu a Rady 2005/29/ES ze dne 11. května 2005, o nekalých obchodních praktikách vůči spotřebitelům na vnitřním trhu.

[6] Rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 12. 1. 2006, č. j. 3 As 37/2005-59, rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 21. 10. 2010, č. j. 9 As 38/2010-71 nebo rozsudek Soudního dvora Evropské unie ze dne 7. července 2016, věc C-476/14, Citroën Commerce GmbH proti ZLW, odst. 28.

[7] Tento výraz zahrnuje pro účely CenZ nejen výrobky, ale i služby. Viz § 1 odst. 1 CenZ.

[9] Např. LAMA energy a.s. Ceník elektřiny EXCLUSIVE pro domácnosti distribuce EG.D, platný od 1.1.2022 nebo Pražská energetika, a.s. Ceník produktů PRE PROUD START pro distribuční území PREdistribuce, a. s.platný od 1. 1. 2022. 

[10] Směrnice Evropského parlamentu a Rady 98/6/ES ze dne 16. února 1998, o ochraně spotřebitelů při označování cen výrobků nabízených spotřebiteli.

[11] Nález Ústavního soudu ze dne 22. 11. 2016, sp. zn. IV. ÚS 2989/16, nebo ze dne 23. 11. 2017, sp. zn. I. ÚS 2063/17.

[12] Čl. 10 odst. 5 směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/944 ze dne 5. června 2019, o společných pravidlech pro vnitřní trh s elektřinou, a dále bod 1. písm. c) přílohy ke směrnici Evropského parlamentu a Rady 2009/73/ES ze dne 13. července 2009, o společných pravidlech pro vnitřní trh se zemním plynem.

[13] Rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 21. 10. 2010, č. j. 9 As 38/2010-71.

[14] Op. cit. sub. 9. 

[15] Uvádění dvojí ceny takovým způsobem, který vyvolává ve spotřebiteli dojem, že podstatná je pro něj cena bez DPH, ač je tomu přesně opačně, je způsobilé vyvolat u spotřebitele omyl ohledně výsledné ceny.

[16] Tento požadavek není zakotven výslovně, ale vyplývá ze smyslu a účelu úpravy. Přijatelná je podle mého názoru také varianta, kdy sice bude uváděna dvojí cena, ale cena včetně DPH bude jednoznačně vzbuzovat dojem podstatnosti (bude vytučněná, větší, na prvním místě; tak je tomu např. u MND Energie a.s. Proud Domácnosti – základní ceník, pro rok 2022).

[17] Ad i. viz § 2c písm. a) zákona č. 265/1991 Sb., o působnosti orgánů České republiky v oblasti cen, shodně rozsudek Krajského soudu v Brně ze dne 16. 12. 2011, č. j. 62 A 6/2010-87. Ad ii. viz § 23 odst. 11 ZOchSp. 

[18] Úprava důsledků pro jednání v omylu o nepodstatné okolnosti (§ 584 odst. 1 ObčZ) je obecná ve vztahu ke speciální úpravě důsledků pro jednání při nesplněné informační povinnosti (§ 1821 ObčZ). Obecné ustanovení velmi zjednodušeně říká: „Pokud jednáte v nepodstatném omylu (o zahrnutí DPH do ceny), nebudete finančně zkráceni.“ Druhé ustanovení říká s řadou odkazů a komplikovaněji totéž (opět uvedu zjednodušeně): „Pokud jste nevěděli o ceně vše (= byli jste ohledně ní v omylu), protože podnikatel nesplnil svou informační povinnost, nebudete finančně zkráceni.“ To je – shodný – smysl obou úprav, přičemž jedna je evidentně speciální.  Ze systematického zařazení § 584 odst. 1 ObčZ vyplývá, že obecná úprava důsledků pro jednání v omylu se dotýká právního jednání mezi všemi subjekty, zatímco speciální úprava důsledků pro jednání při nesplněné informační povinnosti v § 1821 ObčZ se týká pouze vztahu B2C, konkrétněji pouze podnikatelova jednání při nabízení zboží nebo služeb. I úprava samotného důsledku je preciznější v § 1821 ObčZ. 

[19] Omyl se hodnotí objektivně, měřítkem ve vztahu B2C bude tzv. průměrný spotřebitel. K tomuto pojmu viz ONDREJOVÁ, D. Hledisko tzv. průměrného spotřebitele v nekalé soutěži, 2009, s. 222 an.

[20] To plyne i z toho, jak rozhodující okolnost pojímají někteří autoři, viz BERAN, V. § 583 [Podstatný omyl], 2019, s. 646, HANDLAR, J. § 583 [Podstatný omyl], 2014, s. 2101 nebo TICHÝ, L. § 583 (Omyl a neplatnost), 2014, s. 1467. 

[21] Působnost ERÚ pro mimosoudní řešení spotřebitelských sporů ohledně vyúčtování zakládá § 17 odst. 7 písm. e) bod 1. EnZ a § 20e písm. c) ZOchSp. 

[22] K tomu viz čl. 2 odst. 15 směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/944 ze dne 5. června 2019, o společných pravidlech pro vnitřní trh s elektřinou.

[23] Dle ERÚ však „takové nabídky však mohou být nebezpečné právě ve chvíli, kdy ceny na burzách rostou“, k tomu viz tiskovou zprávu ERÚ Dodavatelé energie se snaží zbavit produktů s fixovanou cenou, která je teď pro ně nevýhodná, 9/2021, str. 1.

[24] Typicky na jeden rok.

[25] K detailům viz ZELENKA, J. Eskalace cen energií a spotřebitel jako ten, kdo to všechno zaplatí?, 2021.

[26] Op. cit. sub. 25.

[27] K detailům viz tiskovou zprávu ERÚ Fixace ceny „s podmínkou“, 11/2021, str. 1.

[28] Typicky v situaci, kdy dojde k výraznému zdražení, tak jako během podzimu a zimy 2021.

[29] Délka výpovědní doby je dle § 50 odst. 1 písm. c) EnZ maximálně 3 měsíce. V praxi je standardně sjednávaná výpovědní doba právě v maximální míře, viz Pražská energetika, a.s. Obchodní podmínky dodávky komodity č. 12/21, 2021, čl. IX. písm. c), TGC Energie s.r.o. OBCHODNÍ PODMÍNKY TGC Energie s.r.o., čl. IV, bod 15. a další. Delší výpovědní doba vyhovuje více té straně, která je pasivní a která závazek aktivně neukončuje – zde paradoxně spotřebiteli.

[30] Op. cit. sub. 27.

[31] Má-li dodavatel obavu, že v budoucnu stoupnou jeho pořizovací náklady na komoditu, měl by svá rizika ošetřit ex ante – buď by neměl produkty s fixní cenou vůbec nabízet, anebo by se měl pojistit.

[32] Pražská energetika, a.s. Obchodní podmínky dodávky komodity č. 12/21, 2021, čl. IX. písm. c), TGC Energie s.r.o. OBCHODNÍ PODMÍNKY TGC Energie s.r.o. PRO DODÁVKY ELEKTŘINY A PLYNU DOMÁCNOSTEM A MALOODBĚRATELŮM, 2021, čl. IV, bod 15, ČEZ Prodej, a.s. Všeobecné obchodní podmínky dodávky elektřiny, 2018, oddíl Ukončení smlouvy nebo přerušení dodávky, E.ON Energie, a.s. Obchodní podmínky dodávky plynu pro domácnosti a maloodběratele, 2018, čl. 6 odst. 1, a jiní.

[33] Ve smyslu § 1902 ObčZ. K formě novace viz ELIÁŠ, K. Problematická ustanovení nového občanského zákoníku a jejich výklad. 2013, s. 32 nebo ČECH, P. Nad několika rekodifikačními nejasnostmi. 2012, s. 325. 

[34] Ke změně fixované ceny skrze mechanismus jednostranné změny viz ZELENKA, J. Eskalace cen energií a spotřebitel jako ten, kdo to všechno zaplatí?, 2021.

[35] Celý postup dodavatele se přibližuje principu, který ovládá jednostranné změny – tzv. „take it or leave it“, s tím rozdílem, že vypovídající stranou je zde dodavatel, nikoli spotřebitel.

Hodnocení článku
0%
Pro hodnocení článku musíte být přihlášen/a

Diskuze k článku ()

Pro přidání komentáře musíte být přihlášen/a

Související články

Další články