Nové povinnosti pro provozovatele online zprostředkovatelských služeb a vyhledávačů

Přináší nově přijaté nařízení EU skutečně kýženou spravedlnost a transparentnost do online zprostředkovatelských služeb?

advokátní koncipient, bnt attorneys-at-law s.r.o.
Foto: Fotolia

Častým způsobem, jakým podniky získávají přístup ke spotřebitelům, jsou online služby jako např. booking.com, Airbnb nebo internetové vyhledávače jako Seznam, Bing nebo Google. Právě Googlu, v současné době největšímu vyhledávači, byla před nedávnem uložena pokuta 2,7 miliardy dolarů, protože upřednostňoval při vyhledávání výsledků spojených se službami Google před výsledky, které se pojily s konkurencí. I v reakci na tuto kauzu bylo přijato nařízení Evropského parlamentu a Rady EU o podpoře spravedlnosti a transparentnosti pro podnikatelské uživatele online zprostředkovatelských služeb.

Nařízení pro subjekty, které poskytují online zprostředkovatelské služby podnikatelům nebo provozují internetový vyhledávač, stanovuje řadu nových povinností, které se týkají zejména obsahu a srozumitelnosti obchodních podmínek, určování pořadí výsledků vyhledávání nebo jednotného zacházení a vyřizování stížností.

Zásadní ustanovení

Nově je regulována také situace, kdy chce poskytovatel online zprostředkovatelských služeb omezit, pozastavit nebo ukončit jejich poskytování některému podnikatelskému uživateli. V případě omezení nebo pozastavení musí být uživateli nejpozději v okamžiku omezení nebo pozastavení poskytnuto odůvodnění tohoto rozhodnutí. V případě úplného zastavení poskytování služeb musí být odůvodnění poskytnuto dokonce 30 dnů předem, což ale neplatí v případech, pokud uživatel opakovaně porušil podmínky využití služeb.

Pro zvýšení transparentnosti musí být v souladu s novým nařízením v podmínkách poskytovatelů uvedeny hlavní parametry řazení výsledků vyhledávání a popis jakékoli možnosti pořadí výsledků za úplatu ovlivnit. Obchodní podmínky musí obsahovat popis všech případů, kdy poskytovatel online zprostředkovatelských služeb uplatňuje vůči podnikatelským uživatelům a jejich zboží a službám další rozdílné zacházení.

Pro ochranu práv podnikatelských uživatelů nařízení nově ukládá provozovatelům rovněž povinnost zřídit interní systém pro vyřizování stížností a uvést v podmínkách dva nebo více mediátorů, s nimiž jsou připraveni spolupracovat při smírném řešení sporů.

Nařízení také opravňuje nezisková sdružení podnikatelských uživatelů k soudnímu vymáhání plnění požadavků nařízení.

Kritické hlasy

Ohledně nařízení se ozývají některé negativní ohlasy odborné veřejnosti. V nařízení vidí spíše řadu formálních a informačních povinností, které však mají omezený dopad na skutečnou spravedlnost poskytování online zprostředkovatelských služeb.

Bez ohledu na všechny komentáře a zveřejněné názory však provozovatelé budou muset před nabytím účinnosti dne 12. července 2020 nařízení zohlednit zejména úpravou svých obchodních podmínek a nastavením vnitřních procesů.

Zdroj: bnt journal


Hodnocení článku
100%
Pro hodnocení článku musíte být přihlášen/a

Diskuze k článku ()

Pro přidání komentáře musíte být přihlášen/a

Související články

Další články