Revoluce v online nakupování Zdroj: Fotolia

Revoluce v online nakupování

Předpisy Evropské unie v oblasti ochrany spotřebitele zakotvují mnohé povinnosti a ne všechny jsou již promítnuty do českého práva. Jednou z těch, která je v současné době nejvíce aktuální, je tzv. „tlačítková novela“ občanského zákoníku, která nově přichází s povinností měnící způsob nakupování na webových obchodech a dokonce i samotný vzhled jejich nákupního rozhraní.

Mgr. Petr Šabatka

Mgr. Petr Šabatka

partner

Mgr. Petr Šabatka

partner

JUDr. Jan Metelka LL.M.

JUDr. Jan Metelka, LL.M.

associate

JUDr. Jan Metelka, LL.M.

associate

Ve stručnosti se jedná o povinnost provozovatele e-shopu své klienty (spotřebitele) informovat, který krok objednávky je tím, který je finálně zavazující k platbě. Tato situace je tak odlišná od některých e-shopů, kde zákazník sice odešle objednávku, ale je na provozovateli e-shopu, zda takovou objednávku skutečně přijme. Je tedy zjevné, že bude standardně pro provozovatele e-shopů většinou nutné upravit všeobecné smluvní podmínky a přidat k některému z tlačítek v rámci celého objednávkového procesu popis ve tvaru například „objednávka zavazující k platbě“, aby měl zákazník požadované informace.

Vzhledem k faktu, že tento krok by již měl indikovat spotřebiteli konečnou cenu, kterou bude povinen po závazném odeslání objednávky zaplatit, tak bude následovat až po výběru způsobu doručení zboží a platební metody, neboť oboje by mohlo mít (a v praxi mívá) vliv na finální cenu celé objednávky. To může pro některé e-shopy vedle úpravy smluvních podmínek a do-označení příslušného tlačítka znamenat i nutnost přeuspořádat pořadí kroků celého nákupního procesu.

Následky pro provozovatele elektronických obchodů, kteří včas tyto změny do svého e-shopu nereflektují, mohou být poměrně významné, kromě pokut od příslušných orgánů se samozřejmě může jednat rovněž o variantu, že objednávka učiněná spotřebitelem nebude považovaná za závaznou, tedy že zákazník ji nebude povinen hradit (to s sebou nese nežádoucí vícenáklady například na vracení zboží).

Lze očekávat, že k zavedení této změny dojde po poměrně rychlém legislativním procesu, protože původně měla být tato povinnost zavedena v českém právním řádu již do 13. prosince 2013, tedy kromě výše uvedené roviny týkající se nejvíce podnikatelů a vylepšující pozici konečných spotřebitelů zde hrozí i sankce pro Českou republiku za selhání v oblasti včasné implementace. Pro zákazníky se však jedná o nesporné plus, neboť zaprvé snáze odliší placené nabídky od neplacených a u těch placených bude na první pohled jasné, který krok v postupném procesu výběru zboží, vložení do košíku a výběru platební a doručovací metody bude tím finálně závazným, po kterém již „není cesty zpět“.

ochrana spotřebitele občanský zákoník eshop tlačítková novela

Líbil se vám náš článek? Ohodnoťte ho, prosím.
Hodnotilo 10 čtenářů

Diskuze k článku 0 komentářů

Všechny komentáře se zobrazí po vstupu do diskuze

Vstoupit do diskuze

Nejoblíbenější články