Revoluce v online nakupování

Předpisy Evropské unie v oblasti ochrany spotřebitele zakotvují mnohé povinnosti a ne všechny jsou již promítnuty do českého práva. Jednou z těch, která je v současné době nejvíce aktuální, je tzv. „tlačítková novela“ občanského zákoníku, která nově přichází s povinností měnící způsob nakupování na webových obchodech a dokonce i samotný vzhled jejich nákupního rozhraní.

JUDr. Jan Metelka, LL.M.associate, DLA Piper
Mgr. Petr Šabatkapartner , DLA Piper

Ve stručnosti se jedná o povinnost provozovatele e-shopu své klienty (spotřebitele) informovat, který krok objednávky je tím, který je finálně zavazující k platbě. Tato situace je tak odlišná od některých e-shopů, kde zákazník sice odešle objednávku, ale je na provozovateli e-shopu, zda takovou objednávku skutečně přijme. Je tedy zjevné, že bude standardně pro provozovatele e-shopů většinou nutné upravit všeobecné smluvní podmínky a přidat k některému z tlačítek v rámci celého objednávkového procesu popis ve tvaru například „objednávka zavazující k platbě“, aby měl zákazník požadované informace.

Vzhledem k faktu, že tento krok by již měl indikovat spotřebiteli konečnou cenu, kterou bude povinen po závazném odeslání objednávky zaplatit, tak bude následovat až po výběru způsobu doručení zboží a platební metody, neboť oboje by mohlo mít (a v praxi mívá) vliv na finální cenu celé objednávky. To může pro některé e-shopy vedle úpravy smluvních podmínek a do-označení příslušného tlačítka znamenat i nutnost přeuspořádat pořadí kroků celého nákupního procesu.

Následky pro provozovatele elektronických obchodů, kteří včas tyto změny do svého e-shopu nereflektují, mohou být poměrně významné, kromě pokut od příslušných orgánů se samozřejmě může jednat rovněž o variantu, že objednávka učiněná spotřebitelem nebude považovaná za závaznou, tedy že zákazník ji nebude povinen hradit (to s sebou nese nežádoucí vícenáklady například na vracení zboží).

Lze očekávat, že k zavedení této změny dojde po poměrně rychlém legislativním procesu, protože původně měla být tato povinnost zavedena v českém právním řádu již do 13. prosince 2013, tedy kromě výše uvedené roviny týkající se nejvíce podnikatelů a vylepšující pozici konečných spotřebitelů zde hrozí i sankce pro Českou republiku za selhání v oblasti včasné implementace. Pro zákazníky se však jedná o nesporné plus, neboť zaprvé snáze odliší placené nabídky od neplacených a u těch placených bude na první pohled jasné, který krok v postupném procesu výběru zboží, vložení do košíku a výběru platební a doručovací metody bude tím finálně závazným, po kterém již „není cesty zpět“.

Hodnocení článku
70%
Pro hodnocení článku musíte býtpřihlášen/a
Přidat komentář
Pro přidání komentáře musíte být přihlášen/a
Tento web využívá cookies pro zajištění funkčnosti webu a získání statistik návštěvnosti webu

Partneři projektu

Všichni partneři