Dopady koronaviru: jaké právní otázky Čechy nejvíc trápí?

Více než 300 dotazů zodpověděl během jediného týdne od spuštění právní online podpory Frank Bold [1]. Živnostníky nejvíce zajímají možnosti náhrady škod v případě uzavření provozoven nebo nutnost zajištění ochranných pomůcek pro zaměstnance zaměstnavatelem.

Vyhlášení nouzového stavu je mimořádnou okolností i z hlediska práva. Pro spuštění online právní podpory Frank Bold využil roky vlastní zkušenosti s dlouhodobým provozováním bezplatného poradenství pro veřejnost. V době pandemie koronaviru funguje právní podpora na principu otázek a odpovědí, které právní tým zodpovídá jasně, srozumitelně a nekomplikovaně, aby vedly od problému k řešení. V současnosti se do týmu zapojilo více než 50 odborníků včetně 17 současných či bývalých stážistů a 11 dobrovolníků z řad studentů práv.

Na co se lidé ptají nejčastěji?

Mohu mít v souvislosti s nutností uzavřít provozovnu nárok na plnění od své pojišťovny?

Záleží na tom, jaké pojištění máte sjednáno. Typicky mohou být škody v obdobných situacích kryty pojištěním přerušení provozu. Vždy však bude záležet na konkrétních pojistných podmínkách, výlukách a případných pojistných doložkách. Pokud jste si pojištění sjednali prostřednictvím pojišťovacího makléře, doporučujeme, abyste se s ním spojili a prověřili, zda vaše pojištění vzniklou situaci kryje.

Jak je to s daněmi? Budou se odkládat nebo promíjet?

Vláda v souvislosti s aktuální situací schválila tzv. „liberalizační” balíček v oblasti daní, jiné odkládání či promíjení daní vláda v tuto chvíli nechystá.

Na co si dát pozor při uzavírání smluv v době koronaviru?

Díky opatřením vyhlášeným vládami v řadě zemí nelze při aktuálním uzavírání smluv považovat koronavirus za nepředvídatelnou skutečnost. Pokud v těchto dnech uzavíráte smlouvu, pandemie koronaviru již není nepředvídatelnou událostí. Doporučujeme proto upravit dnes již předvídatelné okolnosti, které mohou ohrozit dodávku zboží či služeb.

Aktuálně je vhodné smluvně upravit specifika spojená s nepředvídatelností vývoje pandemie a dohodnout se s obchodními partnery na rizicích, která již dnes předvídat lze, jakým je např. nemožnost zaručit včasnou dodávku zboží.

Kolik dotazů jsme zodpověděli za první týden? 

  • 380 zodpovězených otázek rozřazených do 3 kategorií (podnikatelé, občané, obce a státní správa) a podkategorií (v kategorii podnikatelé: náhrada škody, finance, smlouvy)

  • 9 554 návštěvníků poradny

  • jeden návštěvník zobrazí v průměru 6,25 stránek na webu

  • 52 zapojených právníků pracuje na chodu právní podpory


[1] https://koronavirus-pravo.cz

Hodnocení článku
66%
Pro hodnocení článku musíte býtpřihlášen/a
Přidat komentář
Pro přidání komentáře musíte být přihlášen/a
Tento web využívá cookies pro zajištění funkčnosti webu a získání statistik návštěvnosti webu

Partneři projektu

Všichni partneři