Blokační registrace ochranných známek v Číně

Hlavní zprávy patří aktuálním vítězstvím světových značek v boji proti čínským subjektům zasahujícím do jejich práv z duševního vlastnictví. Nechvalně známé praktiky spočívající v blokačních registracích ať již doménových jmen, ochranných známek nebo designu však na ústupu stále nejsou.

advokátka, SIMONOVSKA IP ředitelka Ústavu práva módního průmyslu
Foto: Fotolia

Dalo by se říci, že pod tlakem těchto vítězství čínské subjekty naopak rozšiřují své pole působnosti a do jejich hledáčku se tak kromě světoznámých značek, které své boje před čínskými soudy vedou již více než deset let, dostávají značky v počáteční fázi svého podnikání. V dnešní době technologického rozvoje a internetu je velmi snadné vytipovat slibné start-up projekty prezentující prototypy na mezinárodních výstavách nebo soutěžích, uveřejňující kampaně na crowdfundingových platformách jako Kickstarter nebo Indiegogo ve snaze získat financování, či prodávající své první výrobky prostřednictvím elektronických tržišť typu Fler.

Blokační registrace se týkají známých a potenciálně známých značek, na jejichž úspěchu se dá v budoucnu profitovat. Ze strany místních subjektů probíhají dříve, než se jejich právoplatný vlastník rozhodne vstoupit na trh, případně na dané území přesunout výrobu. Tyto registrace ochranných známek jsou v Číně možné především díky first-to-file systému, který neuznává užívání nezapsaných označení. Značky, které si vybudovaly své jméno nebo se prezentují jedním z výše uvedených způsobů bez včasné registrace ochranné známky v Číně, mohou při vstupu na čínský trh zjistit, že práva k jejich označení náleží již někomu jinému. Vedle případů, kdy čínský subjekt takovou ochrannou známku neužívá a do svého portfolia sbírá větší počet známých jmen, nejsou neobvyklé případy, kdy se naopak ochrannou známkou označuje padělaný produkt za podpory původní kampaně či kopií originální produktové dokumentace. Právoplatný vlastník se tak může dostat do situace, kdy poruší „svou“ vlastní známku, nebo jeho výrobky uvíznou na hranicích.

Další formu blokačních registrací umožňuje charakter standardní čínštiny a příbuzných dialektů. Prostřednictvím překladu, resp. přepisu značek do čínských znaků stále probíhá primární komunikace s čínským zákazníkem, kterou zavedené označení v latince doplňuje. Své zkušenosti s tímto druhem registrací má nejedna známá značka, vzpomeňme loňskou smutnou porážku New Balance, které odvolací soud uložil zaplacení 1,02 mil. dolarů (sníženo z původních 15,8 mil. dolarů) za neoprávněné užití ochranné známky „Xin Bai Lun“ čínské verze „New Balance“. Vítězství čínskému subjektu zajistila nejen práva ze starších ochranných známek „Xin Bai Lun“, ale také přístup samotné společnosti New Balance, která označení „Xin Bai Lun“ užívala vedle tradiční ochranné známky „New Balance“ bez řádného zápisu pro své výrobky. New Balance přišla o možnost užívat „svou“ ochrannou známku v čínských znacích a následně v rámci marketingové kampaně vyzvala k vytvoření nového překladu, resp. přepisu „New Balance“ pro čínský trh.[1] Obdobný marketingový přístup je vhodné využít na samém počátku, jelikož významových překladů a přepisů se nabízí více. Je tak možné vybrat ten nejvhodnější pro zápis ochranné známky dříve, než tak učiní jiný subjekt nebo se pro značku či její výrobky vžije jiná verze.

Ochranné známky zapsané mimo území Číny mají na boj proti blokačním registracím minimální vliv,[2] obecně jsou považovány za nezapsaná označení, která jsou způsobilá zabránit blokační registraci pouze v případech všeobecně známých známek a vysoké místní známosti u veřejnosti. Známosti mimo Čínu se velká váha nepřikládá a argumentace nedostatkem dobré víry nemívá velkou úspěšnost. První náznaky změny přístupu k nedostatku dobré víry a jejímu výkladu jsou patrné v aktuálních rozhodnutích i oficiálních vyjádřeních čínských autorit na téma škodlivosti podání ve zlé víře a zákeřnosti, která deformuje známkový systém.[3]

Vzhledem k aktuálnímu vývoji v oblasti technologií a zaměření známkových pirátů tedy nelze problematiku blokačních registrací podceňovat ani u začínajících značek, které svá portfolia ochranných známek budují pozvolna v závislosti na možnostech svého rozpočtu. Preventivní podání přihlášky ochranné známky v Číně společně s jednou či více variantami jejího překladu či přepisu do standardní čínštiny se může zdát finančně nákladné, nicméně by mělo být součástí úvah o budoucí strategii a směřování obchodní činnosti klienta. Zejména pokud dalšími alternativami jsou nejistá výmazová či soudní řízení, nákladný re-branding, anebo přemrštěné požadavky čínských subjektů při odkupu „vlastní“ ochranné známky.  



[1] Viz např. http://fortune.com/new-balance-chinese-trademark/ nebo http://www.worldtrademarkreview.com/blog/detail.aspx?g=4d7dd640-d55c-4c8e-99c5-1effe0f0cf58.

[2] Jakkoli je o ně v praxi možné opřít např. nahlášení padělků na Alibaba nebo Taobao.

[3] Viz např. https://www.ft.com/content/3f580c34-4c70-11e7-a3f4-c742b9791d43

Hodnocení článku
0%
Pro hodnocení článku musíte být přihlášen/a

Diskuze k článku ()

Pro přidání komentáře musíte být přihlášen/a

Související články

Další články