Název značky je pilířem úspěchu
Úvodní seminář nastínil jednotlivé aspekty problematiky začátků podnikání v módním průmyslu, do které spadá i výběr názvu módní značky. A již zde se odborníci dělí na dva tábory. V prvé řadě jde o ty, kteří se přiklánějí k názoru, že návrháři by měli jako značku používat své jméno – to je to, co je identifikuje u cílové skupiny zákazníků a čím se výrazně determinují na trhu. Přívrženci opačného názoru naopak argumentují skutečností, že pokud se jméno návrháře překlopí do ochranné známky a pokud poté nastane situace, kdy obchodní společnost skončí, není jisté, zda ochrannou známku získají zpět. S touto situací má zkušenost například značka Gucci. Naopak Donna Karan, Calvin Klein či Pierre Cardin své jméno licencují a získávají velké honoráře za práva používat jej na různých produktech. Mimo tuto problematiku se posluchači obeznámili také s ochrannými známkami, jejich přihlašováním a procesem výběru a zpracováním takovým způsobem, aby se v budoucnu předešlo potenciálním sporům.
Zajímavou částí semináře byl úsek věnovaný na první pohled módnímu světu vzdáleným problémům cybersquattingu a typosquattingu. Setkat se s těmito aktivitami můžeme v oblasti registrace domén. Právě ty poskytují těmto činnostem poměrně velký prostor. Cybersquatting je registrace a následné užívání doménového jména ve zlé víře na úkor obchodní značky, názvu anebo jména jiné osoby. Typosquatting je postaven na překlepech uživatelů, kteří zadávají název webu přímo do adresního řádku v prohlížeči, příkladem je zkomolení značky Jimmy Choo pro účely domén jako jimmychoous.com a jimmychoos-uk.com.
Na seminář budou v budoucnu navazovat další přednášky, které se budou zabývat konkrétněji jednotlivými tématy problematiky práva módního průmyslu. Náměty na témata seminářů budou pocházet nejen od odborníků z řad ÚPMP, ale také od samotných návrhářů.
O vize a plány s ÚPMP, mezi které paří především odborná podpora (nejen) mladých talentů, se s námi podělily Zuzana Šimonovská a Barbora Donathová.
Kde a kdy vznikla iniciativa pro založení ÚPMP a pořádání těchto seminářů?
ZŠ: S myšlenkou na zahájení aktivit v oblasti práva módního průmyslu jsem si pohrávala dlouhou dobu. Moje specializace na právo duševního vlastnictví je úzce spjata s otázkami padělků, budování módní značky nebo ochrany designu, proto jsem také absolvovala program pořádaný Fashion Law Institute při Fordham University v New Yorku. Nápad na založení ÚPMP a pořádání seminářů získal konkrétní rozměr zhruba před rokem na základě podnětů shromážděných z několika veřejných přednášek na téma fashion law a pro bono spolupráce s mladými návrháři. Měla jsem velké štěstí, že se mi podařilo oslovit a získat pro věc Báru, se kterou nejenže sdílíme zájem o tuto oblast práva, ale také se po odborné stránce vhodně doplňujeme. Důraz na odbornost a kladný vztah k módnímu průmyslu ostatně spojuje všechny členy našeho týmu.
BD: Iniciativa pro založení ÚPMP vznikla přibližně před rokem a od této doby pracujeme na jeho vytváření. Se Zuzkou se známe dlouhou dobu a náš vztah k módě a profesní zaměření vyústil k tomu, že jsme se rozhodly tuto iniciativu zrealizovat. Přes společné přednášky na uměleckých školách, ve kterých se chystáme nadále pokračovat, jsme se nyní dopracovaly k pořádání pravidelných tematických seminářů určených nejen studentům, ale také absolventům či návrhářům obecně. Dále pracujeme na odborné webové platformě, která by vedle odpovědí na nejčastější dotazy, měla poskytnout také prostor k publikační činnosti na téma práva v módním průmyslu. Motivem byla zcela určitě neznalost praktických aspektů podnikání v módě v řadách návrhářů a jejich často kladené dotazy.
Plánujete časem rozšířit tým, který v současnosti pro ÚPMP pracuje?
ZŠ: Rádi mezi nás přivítáme kolegy, kteří mají k této oblasti kladný vztah nebo s ní mají nějakou pracovní zkušenost, kteří vnímají propojení práva a módního průmyslu seriózně, přistupují k němu odborně, a chtějí přispět do diskuze - např. účastí na odborných panelech připravované konference ÚPMP nebo publikováním na našem webovém portálu. Nebráníme se ani juniornějším zájemcům, pokud mají zájem se tématy z oblasti práva módního průmyslu vážně zabývat a asistovat nám v rozvoji této právní oblasti a naší neziskové organizace.
Co je Vaším cílem, tedy cílem celého ÚPMP a Vámi pořádaných seminářů?
BD: Jelikož ústav vznikl na základě podnětů českých návrhářů, chceme primárně sloužit jejich potřebám a našimi odbornými aktivitami v této oblasti tak podporovat rozvoj jejich talentu a jeho obchodního uplatnění. Představením provázanosti a vlivu práva, financí a daní na jejich obchodní aktivity pak pomoci jejich podnikání a rozvíjení sebevědomých a nezávislých značek.
Jaký pocit máte z prvního semináře? Měl podle Vás úspěch?
ZŠ: Ohlas byl velmi pozitivní. Zaskočilo nás, jak velký zájem o seminář byl a jak rychle byly naplněny jeho kapacity. Co je pro nás také velmi podstatné, je, že přinesl celou řadu námětů pro náplň našich dalších plánovaných seminářů a aktivit.
BD: Máme velmi pozitivní pocit a skvělou zpětnou vazbu od přítomných návštěvníků semináře. Navíc jsme obdrželi spoustu námětů na další témata seminářů, což nás moc těší a svědčí o zájmu a potřebě zvýšit povědomí o právních a obchodních otázkách tohoto specifického právního odvětví.
Diskuze k článku ()