Zkrácení referenční lhůty pro veřejnou zakázku je nezákonné

Veřejný zadavatel může k prokázání splnění technických kvalifikačních předpokladů pro plnění veřejné zakázky požadovat doložení referencí uchazeče za určité období. Tato referenční lhůta se pro různé typy zakázek liší; např. pro zakázky na stavební práce jde o pět let. Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu sp. zn. 1 Afs 161/2015 nelze tyto lhůty zkracovat.

právník-analytik oddělení právních systémů ATLAS consulting spol. s r.o.
Foto: Fotolia

Nejvyšší správní soud již dříve judikoval, že nelze referenční lhůtu pro dodávky zkrátit ze 3 let na 1 rok, neboť se tím nepřípustně vylučují dodavatelé, kteří nerealizovali žádnou významnou dodávku za posledních 12 měsíců. V nynější kauze šlo o zkrácení referenční lhůty pro stavební práce z 5 na 3 roky, což podle zadavatele mělo za účel vyloučit uchazeče, kteří nedokončili ani tři požadované stavby v posledních třech letech a šlo by tedy o dodavatele fakticky nečinného. Soudy se však vůbec nezabývaly tím, zda zkrácení referenční lhůty mohlo ovlivnit výběr nejvhodnější nabídky, a prohlásily zkrácení referenční lhůty za nepřípustné. Tyto závěry tak zřejmě lze paušálně vztáhnout na veškeré referenční lhůty podle zákona o veřejných zakázkách.

Celý text judikátu si můžete přečíst zde

Hodnocení článku
0%
Pro hodnocení článku musíte být přihlášen/a

Diskuze k článku ()

Pro přidání komentáře musíte být přihlášen/a

Související články

Další články